1
1
طراحی و استفاده از سامانه برای ساماندهی اتباع خارجی رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور با اشاره به طراحی سامانه برای ساماندهی اتباع خارجی گفت: به دنبال توسعه دولت الکترونیک هستیم و امیدواریم تا پایان سال 97 همه فرایندها در وزارت کشور و استانداری‌ها الکترونیک شود. به گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور  امیر شجاعان با اشاره به اینکه براساس تدابیر دولت دوازدهم، در حوزه توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور طراحی سامانه با هدف ساماندهی اتباع خارجی را در صد روز اول دولت در دستور کار خود داشتیم، اظهار کرد: با همکاری مسئولین مرتبط و تلاش‌های خود توانستیم این سامانه را طراحی کنیم.
وی در تشریح ویژگی‌ها و کاربرد سامانه اتباع خارجی تصریح کرد: سامانه هائی پیش از این درباره اتباع خارجی وجود داشت اما اطلاعات آن متمرکز نبود به همین دلیل اتباع خارجی غیرمجاز به راحتی قابل شناسایی و ردیابی نبودند اما با طراحی سامانه اتباع خارجی، همه دفاتر خدمات در سراسر کشور به صورت برخط به یک پایگاه داد‌ه‌ای متصل شده‌اند بنابراین اگر تبعه خارجی به صورت غیرمجاز از کشور خارج شود یا از کشور اخراج و غیرمجاز وارد کشور شود، براساس اطلاعات ثبت شده، به راحتی قابل شناسایی است.
رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور همچنین با اشاره به اینکه اطلاعات تمام اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز از طریق اطلاعات بیومتریک یعنی اثر انگشت آنها در این سامانه ثبت می‌شود ، افزود: اطلاعات اتباع به صورت بر خط در اختیار نهادها و سازمان‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند از جمله وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی قرار داده می شود.
وی تاکید کرد: این تمرکز اطلاعات موجب شده است اطلاعات دقیق‌تر وشفاف‌تری از اتباع خارجی در اختیار داشته باشیم. ما اطلاعات افراد غیرمجاز را هم در سامانه ثبت کرده‌ایم و اطلاعات اتباع مجاز و غیرمجاز را هر دو در اختیار داریم.
شجاعان با بیان اینکه هم‌اکنون دوازدهمین طرح آمایش اتباع خارجی در حال اجراست، گفت: 170 دفتر خدمات در سراسر کشور به صورت آنلاین به سامانه اتباع وزارت کشور متصل هستند و هنگامی ‌که اتباع خارجی برای دریافت کارت تردد جدید به این دفاتر وکالت مراجعه می کنند، از آنها اثر انگشت گرفته می شود. اطلاعات بدست آمده از اتباع با اطلاعات سامانه اتباع خارجی وزارت کشور تطبیق داده می شود و سپس اتباع مجاز، کارت تردد جدید دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر وقتی برخی اتباع کشورهای خارجی به ویژه اتباع افغانستان که غیرمجاز وارد کشور شده، دستگیر می شوند خود را با نام های دیگری معرفی می کنند ولی با ثبت اثر انگشت آنها، فرد هر اسمی بگوید ما می توانیم هویتش را براحتی کشف کنیم در واقع با طراحی این سامانه، قدرت ما در شناسایی اتباع خارجی افزایش یافته است.
رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور خاطرنشان کرد: تاکنون یازده آمایش اتباع خارجی برگزار شده است ولی چون اطلاعات ما متمرکز نبوده است، قدرت تحلیل زیادی نداشتیم اما این بار تمام دفاتری که اتباع به آنها برای دادن اطلاعات مراجعه می کنند متصل به سامانه داده‌ای ما هستند و اطلاعات آنها با اطلاعات ما در سامانه تطابق داده شده و سپس کارت به اتباع داه می شود. همچنین در این سامانه اطلاعاتی مثل اثر انگشت، شغل و محل سکونت و سایر اطلاعات دیگر اتباع ثبت می شود.
قبلا هم این اطلاعات وجود داشته است ولی یا اطلاعات کاغذی بوده یا در سامانه‌هایی ثبت شده که این سامانه ها به هم متصل نبوده است. اما ما دیگر کار دستی انجام نمی دهیم و اصرار داشتیم این سامانه در طرح آمایش دوازدهم استفاده شود تا کار دقیقی صورت پذیرد.
شجاعان در ادامه اظهار کرد: برای اولین بار تمامی پرداخت‌های اتباع خارجی الکترونیکی شده‌اند زیرا در گذشته برخی بازخوردهایی درباره دریافت مبالغ غیرمجاز از اتباع داشته‌ایم که ما برای جلوگیری از سوء استفاده از فرآیند، مانع پرداخت دستی پول شدیم و به اتباع اطلاع رسانی کرده ‌ایم که پرداخت‌های خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.
وی با بیان اینکه با استفاده از این سامانه ما توانستیم اتباع آسیب‌پذیر را هم شناسایی کنیم که این امکان پیش از این برای ما فراهم نبود ، افزود:‌ این اقدام به ان دلیل انجام شد که به اتباع آسیب‌پذیر برخی امکانات داده می شود و تخفیف‌هایی هم شامل آنها می شود. شاخص‌های اتباع آسیب‌پذیر که از سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت دریافت شده است، شامل شاخص‌هایی از جمله سن بالای شصت سال، زن سرپرست خانوار یا بیماری‌های خاص می‌شود
منو