به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ در یکصد و پنجاه و پنجمین نشست شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه جلسه پیشین این شورا، 6 جلد باقیمانده از 12 جلد کلیات پیش نویس طرح پژوهشی امکان سنجی و بازنگری آیین نامه طراحی راههای شهری براساس اصول حمل و نقل پایدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه بررسی پیش نویس آیین نامه راههای کشور گفت: پس از 23 سال، با تلاش و مطالعات کارشناسان و در نهایت پس از صرف 6 ماه و برگزاری بیش از 12 جلسه کمیته فنی به صورت مستمر، پیش نویس این آیین نامه تهیه شده است که کار بسیار ارزشمندی است.
جمالی نژاد در همین راستا با تاکید بر اینکه در اقدامات آتی در شهرها بایستی از رویکرد خودرو محوری به رویکرد انسان محور بازگردیم، عنوان کرد: البته شاهد هستیم که این گفتمان در شهرهای کشور از کلانشهرها تا شهرهای میانی و کوچک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در واقع رویکرد انسان محوری و ارتقای شاخص های زیست محیطی، توجه به حمل و نقل پاک و همگانی، ایمنی راهها و هوشمندسازی شهرها مورد تاکید اقشار مختلف جامعه است.
وی با اشاره به اینکه زمانی در طراحی شهرهای اسلامی، به دنبال طراحی شاخص های معیار این شهرها بودیم، افزود: در نهایت به این رسیدیم که شهر اسلامی شهری است که زندگی در آن راحت باشد و اگر همین مبنا را در خصوص ترافیک نیز درنظر بگیریم باید تلاش کنیم تا ترافیک شهری آرام و سهل باشد که الحمدلله در آیین نامه جدید راههای شهری این اصل به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
جمالی نژاد همچنین با تصویب کلیات آیین نامه راههای شهری، بر تسریع در برگزاری کارگاههای آموزشی در استانها در جهت آموزش نحوه اجرای درست این آیین نامه تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: مصوبات این دو جلسه شورای عالی ترافیک، پس از بررسی نهایی در آخرین جلسه کمیته فنی، به شورای عالی شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی ارسال خواهد شد.
همچنین در ادامه یکصد و پنجاه و پنجمین نشست شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، موضوع قطار حومه ای استان اصفهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به قطارهای حومه ای شده است و مقرر شده است تا شرکت قطارهای حومه ای نیز راه اندازی شود؛ با این حال با وجود مصوبه هیات وزیران، این شرکت هنوز از سوی راه آهن ملی ایجاد نشده است، تصریح کرد: به هرحال براساس تکلیف قانونی، کلیه خطوط ریلی حومه ای و شهری بایستی در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور مورد بررسی قرار گرفته و مصوبه لازم را اتخاذ نمایند.
جمالی نژاد در ادامه اشاره کرد: در این راستا، از جمله قطارهای حومه ای، قطار اصفهان- شاهین شهر است که طرح اجرایی آن چندسال پیش مصوب شده و جزئیات اجرای طرح نیز به استان مروبطه ارائه شده است.
وی با بیان اینکه در اجرای این طرح نیاز به اصلاحاتی بوده که در شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل و نقل بررسی و تصویب می شود، افزود: بر این اساس، برای آغاز اجرای این طرح، نیاز به اصلاح جزئیات اجرایی مصوبه پیشین شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بود که در جلسه امروز شورا بررسی می شود.
جمالی نژاد پس از بررسی طرح قطار اصفهان- شاهین شهر نیز تاکید کرد: تمامی اقدامات صورت گرفته در خصوص قطار حومه ای اصفهان- شاهین بایستی با کمترین صدمه به فضای سبز حاشیه مسیر باشد؛ لذا ضمن بررسی کارشناسی در جهت کاهش صدمات احتمالی، حتی الامکان این اقدام در فصولی صورت گیرد که امکان جابجایی درختانِ واقع شده در مسیر باشد.
جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه بررسی پیش نویس آیین نامه راههای کشور گفت: پس از 23 سال، با تلاش و مطالعات کارشناسان و در نهایت پس از صرف 6 ماه و برگزاری بیش از 12 جلسه کمیته فنی به صورت مستمر، پیش نویس این آیین نامه تهیه شده است که کار بسیار ارزشمندی است.
جمالی نژاد در همین راستا با تاکید بر اینکه در اقدامات آتی در شهرها بایستی از رویکرد خودرو محوری به رویکرد انسان محور بازگردیم، عنوان کرد: البته شاهد هستیم که این گفتمان در شهرهای کشور از کلانشهرها تا شهرهای میانی و کوچک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در واقع رویکرد انسان محوری و ارتقای شاخص های زیست محیطی، توجه به حمل و نقل پاک و همگانی، ایمنی راهها و هوشمندسازی شهرها مورد تاکید اقشار مختلف جامعه است.
وی با اشاره به اینکه زمانی در طراحی شهرهای اسلامی، به دنبال طراحی شاخص های معیار این شهرها بودیم، افزود: در نهایت به این رسیدیم که شهر اسلامی شهری است که زندگی در آن راحت باشد و اگر همین مبنا را در خصوص ترافیک نیز درنظر بگیریم باید تلاش کنیم تا ترافیک شهری آرام و سهل باشد که الحمدلله در آیین نامه جدید راههای شهری این اصل به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.
جمالی نژاد همچنین با تصویب کلیات آیین نامه راههای شهری، بر تسریع در برگزاری کارگاههای آموزشی در استانها در جهت آموزش نحوه اجرای درست این آیین نامه تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: مصوبات این دو جلسه شورای عالی ترافیک، پس از بررسی نهایی در آخرین جلسه کمیته فنی، به شورای عالی شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی ارسال خواهد شد.
همچنین در ادامه یکصد و پنجاه و پنجمین نشست شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، موضوع قطار حومه ای استان اصفهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به قطارهای حومه ای شده است و مقرر شده است تا شرکت قطارهای حومه ای نیز راه اندازی شود؛ با این حال با وجود مصوبه هیات وزیران، این شرکت هنوز از سوی راه آهن ملی ایجاد نشده است، تصریح کرد: به هرحال براساس تکلیف قانونی، کلیه خطوط ریلی حومه ای و شهری بایستی در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور مورد بررسی قرار گرفته و مصوبه لازم را اتخاذ نمایند.
جمالی نژاد در ادامه اشاره کرد: در این راستا، از جمله قطارهای حومه ای، قطار اصفهان- شاهین شهر است که طرح اجرایی آن چندسال پیش مصوب شده و جزئیات اجرای طرح نیز به استان مروبطه ارائه شده است.
وی با بیان اینکه در اجرای این طرح نیاز به اصلاحاتی بوده که در شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل و نقل بررسی و تصویب می شود، افزود: بر این اساس، برای آغاز اجرای این طرح، نیاز به اصلاح جزئیات اجرایی مصوبه پیشین شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بود که در جلسه امروز شورا بررسی می شود.
جمالی نژاد پس از بررسی طرح قطار اصفهان- شاهین شهر نیز تاکید کرد: تمامی اقدامات صورت گرفته در خصوص قطار حومه ای اصفهان- شاهین بایستی با کمترین صدمه به فضای سبز حاشیه مسیر باشد؛ لذا ضمن بررسی کارشناسی در جهت کاهش صدمات احتمالی، حتی الامکان این اقدام در فصولی صورت گیرد که امکان جابجایی درختانِ واقع شده در مسیر باشد.
نظر شما