به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دفتر امور سیاسی وزارت کشور در پاسخ به انتشار گزارشی با عنوان پایانی بر یک انتخابات پرحاشیه در روزنامه اعتماد ضمن بیان 8 اقدام موثر وزارت کشور برای توانمند سازی احزاب و توسعه فعالیت های حزبی اعلام کرد:
1) بر اساس دستورالعمل تبصره (3) ماده (10) قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي یک نماينده از میان دبيران کل احزاب ملي و یک نماينده از میان دبيران کل احزاب استاني جهت عضویت در کمیسیون ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی انتخاب مي شود ،با عنایت به مفاد دستورالعمل مذکور و مطابق تصمیمات هیات نظارت بر انتخابات، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی لازم به منظور برگزاری انتخابات مذکور توسط دفتر سیاسی پیش بینی و معمول گردید. مطابق مفاد دستورالعمل یادشده، در جلسه انتخاب نماینده دبیران کل احزاب ملی در روز پنجشنبه مورخ 2/9/98، هيأت رئيسه ای که توسط دبیران کل حاضر در جلسه انتخاب گردید مسؤوليت برگزاري جلسه و اجراي انتخابات را بر عهده گرفت و وزارت كشور در اين زمينه مسؤوليتي بر عهده نداشته است. همچنين طبق دستورالعمل، هيأت سه نفرهاي شامل 2 نفر از اعضاي كميسيون ماده 10 به انتخاب اين كميسيون و دبير كميسيون ماده 10، وظيفه نظارت بر انتخابات نماينده احزاب در كميسيون ماده 10 را برعهده دارد.
2)با توجه به تصريح ماده 7 دستورالعمل انتخابات نماينده احزاب در كميسيون ماده 10، سمت دبيركل حزب قائم به شخص بوده و قابل توكيل به غير نميباشد و دبيرانكل بايد شخصاً در انتخابات شركت نمايند. بر همين اساس در تمامي دعوتنامهها و حتي پيامكهاي ارسال شده براي اين جلسه، موضوع حضور شخص دبيركل مورد تأكيد قرار گرفته است. لکن در آخرين جلسه کميسيون ماده 10 جهت افزايش مشارکت و حضور تمامي احزاب در جلسه انتخابات ، در خصوص عدم امکان چهار نفر از دبيران کل احزاب که مانع قانوني جهت حضور داشته اند ، تصميم گرفته شد که قائم مقام دبير کل در جلسه شرکت نمايد . البته اين نظريه جنبه مشورتي داشته و تصميم گيري نهايي بعهده هيات رئيسه دائمي بود .در جلسه روز پنجشنبه 2 آبان ماه نيز، هيأت رئيسه جلسه، عليرغم درخواست برخي از احزاب و عليرغم نظر توصيه اي مثبت و مشورتي کميسيون ماده 10 احزاب، پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان، بر اجراي تصريح قانوني يادشده ناظر بر ضرورت حضور شخص دبيرکل تأكيد ميكند و انتخابات را برگزار مينمايد.
3)با توجه به اينكه طبق ماده 9 دستورالعمل، داوطلبان عضويت در كميسيون با نصف بعلاوه يك رأي از مجموع دبيران كل حاضر در جلسه انتخاب ميشوند و در اين انتخابات هيچ يك از چهار داوطلب نهايي حدنصاب 31 رأي را بدست نياورده اند، لذا طبق دستورالعمل ، انتخابات دو مرحلهاي ميشود و مرحله دوم بايستي در همان جلسه برگزار گردد تا حائز اكثريت نسبي به عنوان نماينده منتخب برگزيده شود.با اين وجود و عليرغم مجوز قانوني و تذکر هيات نظارت، براي ادامه رأي گيري در مرحله دوم، بنا به تصميم هيات رئيسه ، تنفس يك هفتهاي براي برگزاري مرحله دوم انتخابات اعلام مي گردد .
4) مطابق مفاد دستورالعمل، موضوع در جلسه هيأت نظارت بر انتخابات مطرح و پس از بحث و بررسي كامل روند برگزاري جلسه انتخابات و با توجه به اينکه اعلام تنفس يک هفته اي در دستورالعمل ذکر نگرديده و مي بايست انتخابات مرحله دوم در همان جلسه برگزار گردد ، لذا نتايج انتخابات و تصميم هيات رئيسه را قابل پذيرش ندانسته و اعلام مي گردد بر اساس دستورالعمل بايد انتخابات در مدت زمان قانونی مقرر در دستورالعمل برگزار شود، که بر اساس تصمیم هیات نظارت و تایید کمیسیون ماده 10 انتخابات مذکور در روز سه شنبه مورخ 21/8/98 مطابق قانون و مقررات مربوطه ( در نوبت صبح انتخاب نماینده دبیران کل احزاب استانی و در نوبت ظهر انتخاب نماینده دبیران کل احزاب ملی ) برگزار و دو نماینده دبیران کل احزاب در کمیسیون ماده 10 انتخاب شدند. قابل توجه است که به نسبت دوره قبلی انتخابات احزاب که در تاریخ 26/5/96 برگزار شد در این دوره میزان حضور و مشارکت دبیران کل احزاب افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. مزید اطلاع خوانندگان آن رسانه ، در راستاي توانمندسازی و توسعه فعاليت هاي حزبي اقدامات موثری توسط کمیسیون ماده 10 و وزارت کشور معمول شده است از جمله:
1)صدور پروانه فعالیت و مجوز تاسیس برای 24 حزب و گروه سیاسی
2) تمهيد و تسهيل فرايند قانوني انطباق فعاليت 116 حزب و گروه سياسي با قانون جدید احزاب
3) ساماندهي فعاليت جبهه هاي حزبي در راستاي شفاف سازي و قاعده مندنمودن فعاليت آنها
4)تقويت و افزايش تعامل وزارت کشور در ستاد و صف با احزاب و جريان هاي سياسي و برگزاري صدها نشست هم انديشي با احزاب
5) اتخاذ و اجرای تمهيدات لازم برای تاسيس شعب استاني و دفاتر شهرستانی احزاب به نحوی که در حال حاضر شعب استاني و دفاتر شهرستاني احزاب در اکثر استان ها و شهرستان ها فعال مي باشند.
6) کمک مالي به احزاب و در این راستا در قانون بودجه سال هاي 96 و 97 مبالغي به عنوان يارانه احزاب تخصيص داده شد.
7) تسهيل و مساعدت در برگزاري مجامع عمومي(کنگره سراسري) احزاب به نحوي که ساليانه بيش از 100 مورد مجمع عمومي احزاب برگزار شده است.
8) احياء فعاليت رسمي خانه احزاب ايران به عنوان تشکل صنفي که مدافع و حامي حقوق احزاب کشور مي باشد از عمده اقدامات در راستاي نهادينه سازي فعاليت هاي حزبي است، ترکيب اين نهاد مدني به عنوان الگوي موفقي از هم زيستي جريان هاي سياسي کشور ارزيابي مي گردد و تاکنون شعب استاني آن در 17 استان کشور تاسيس گرديده است.
1) بر اساس دستورالعمل تبصره (3) ماده (10) قانون نحوه فعاليت احزاب و گروه هاي سياسي یک نماينده از میان دبيران کل احزاب ملي و یک نماينده از میان دبيران کل احزاب استاني جهت عضویت در کمیسیون ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی انتخاب مي شود ،با عنایت به مفاد دستورالعمل مذکور و مطابق تصمیمات هیات نظارت بر انتخابات، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی لازم به منظور برگزاری انتخابات مذکور توسط دفتر سیاسی پیش بینی و معمول گردید. مطابق مفاد دستورالعمل یادشده، در جلسه انتخاب نماینده دبیران کل احزاب ملی در روز پنجشنبه مورخ 2/9/98، هيأت رئيسه ای که توسط دبیران کل حاضر در جلسه انتخاب گردید مسؤوليت برگزاري جلسه و اجراي انتخابات را بر عهده گرفت و وزارت كشور در اين زمينه مسؤوليتي بر عهده نداشته است. همچنين طبق دستورالعمل، هيأت سه نفرهاي شامل 2 نفر از اعضاي كميسيون ماده 10 به انتخاب اين كميسيون و دبير كميسيون ماده 10، وظيفه نظارت بر انتخابات نماينده احزاب در كميسيون ماده 10 را برعهده دارد.
2)با توجه به تصريح ماده 7 دستورالعمل انتخابات نماينده احزاب در كميسيون ماده 10، سمت دبيركل حزب قائم به شخص بوده و قابل توكيل به غير نميباشد و دبيرانكل بايد شخصاً در انتخابات شركت نمايند. بر همين اساس در تمامي دعوتنامهها و حتي پيامكهاي ارسال شده براي اين جلسه، موضوع حضور شخص دبيركل مورد تأكيد قرار گرفته است. لکن در آخرين جلسه کميسيون ماده 10 جهت افزايش مشارکت و حضور تمامي احزاب در جلسه انتخابات ، در خصوص عدم امکان چهار نفر از دبيران کل احزاب که مانع قانوني جهت حضور داشته اند ، تصميم گرفته شد که قائم مقام دبير کل در جلسه شرکت نمايد . البته اين نظريه جنبه مشورتي داشته و تصميم گيري نهايي بعهده هيات رئيسه دائمي بود .در جلسه روز پنجشنبه 2 آبان ماه نيز، هيأت رئيسه جلسه، عليرغم درخواست برخي از احزاب و عليرغم نظر توصيه اي مثبت و مشورتي کميسيون ماده 10 احزاب، پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان، بر اجراي تصريح قانوني يادشده ناظر بر ضرورت حضور شخص دبيرکل تأكيد ميكند و انتخابات را برگزار مينمايد.
3)با توجه به اينكه طبق ماده 9 دستورالعمل، داوطلبان عضويت در كميسيون با نصف بعلاوه يك رأي از مجموع دبيران كل حاضر در جلسه انتخاب ميشوند و در اين انتخابات هيچ يك از چهار داوطلب نهايي حدنصاب 31 رأي را بدست نياورده اند، لذا طبق دستورالعمل ، انتخابات دو مرحلهاي ميشود و مرحله دوم بايستي در همان جلسه برگزار گردد تا حائز اكثريت نسبي به عنوان نماينده منتخب برگزيده شود.با اين وجود و عليرغم مجوز قانوني و تذکر هيات نظارت، براي ادامه رأي گيري در مرحله دوم، بنا به تصميم هيات رئيسه ، تنفس يك هفتهاي براي برگزاري مرحله دوم انتخابات اعلام مي گردد .
4) مطابق مفاد دستورالعمل، موضوع در جلسه هيأت نظارت بر انتخابات مطرح و پس از بحث و بررسي كامل روند برگزاري جلسه انتخابات و با توجه به اينکه اعلام تنفس يک هفته اي در دستورالعمل ذکر نگرديده و مي بايست انتخابات مرحله دوم در همان جلسه برگزار گردد ، لذا نتايج انتخابات و تصميم هيات رئيسه را قابل پذيرش ندانسته و اعلام مي گردد بر اساس دستورالعمل بايد انتخابات در مدت زمان قانونی مقرر در دستورالعمل برگزار شود، که بر اساس تصمیم هیات نظارت و تایید کمیسیون ماده 10 انتخابات مذکور در روز سه شنبه مورخ 21/8/98 مطابق قانون و مقررات مربوطه ( در نوبت صبح انتخاب نماینده دبیران کل احزاب استانی و در نوبت ظهر انتخاب نماینده دبیران کل احزاب ملی ) برگزار و دو نماینده دبیران کل احزاب در کمیسیون ماده 10 انتخاب شدند. قابل توجه است که به نسبت دوره قبلی انتخابات احزاب که در تاریخ 26/5/96 برگزار شد در این دوره میزان حضور و مشارکت دبیران کل احزاب افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. مزید اطلاع خوانندگان آن رسانه ، در راستاي توانمندسازی و توسعه فعاليت هاي حزبي اقدامات موثری توسط کمیسیون ماده 10 و وزارت کشور معمول شده است از جمله:
1)صدور پروانه فعالیت و مجوز تاسیس برای 24 حزب و گروه سیاسی
2) تمهيد و تسهيل فرايند قانوني انطباق فعاليت 116 حزب و گروه سياسي با قانون جدید احزاب
3) ساماندهي فعاليت جبهه هاي حزبي در راستاي شفاف سازي و قاعده مندنمودن فعاليت آنها
4)تقويت و افزايش تعامل وزارت کشور در ستاد و صف با احزاب و جريان هاي سياسي و برگزاري صدها نشست هم انديشي با احزاب
5) اتخاذ و اجرای تمهيدات لازم برای تاسيس شعب استاني و دفاتر شهرستانی احزاب به نحوی که در حال حاضر شعب استاني و دفاتر شهرستاني احزاب در اکثر استان ها و شهرستان ها فعال مي باشند.
6) کمک مالي به احزاب و در این راستا در قانون بودجه سال هاي 96 و 97 مبالغي به عنوان يارانه احزاب تخصيص داده شد.
7) تسهيل و مساعدت در برگزاري مجامع عمومي(کنگره سراسري) احزاب به نحوي که ساليانه بيش از 100 مورد مجمع عمومي احزاب برگزار شده است.
8) احياء فعاليت رسمي خانه احزاب ايران به عنوان تشکل صنفي که مدافع و حامي حقوق احزاب کشور مي باشد از عمده اقدامات در راستاي نهادينه سازي فعاليت هاي حزبي است، ترکيب اين نهاد مدني به عنوان الگوي موفقي از هم زيستي جريان هاي سياسي کشور ارزيابي مي گردد و تاکنون شعب استاني آن در 17 استان کشور تاسيس گرديده است.
نظر شما