کد خبر 143635
۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
پاسخ به اسکان نیوز/ گزارش وزارت کشور از روند توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری در دولت دوازدهم و علل عدم موفقیت بعضی از اقدامات

نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي همواره در زمره برنامه‌ها و اولويت‌هاي اساسي وزارت كشور بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در پی انتشار  گزارشی با عنوان "اولویت وزارت کشور، چای یا مدیریت شهری و حمل و نقل عمومی در  پایگاه خبری اسکان نیوز، پاسخ سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور  که در همان پایگاه منتشر شد، بدین شرح بازنشر می شود:
 
مدير مسئول محترم پايگاه خبري اسكان نيوز

نظر به انتشار مطلبي با عنوان اولويت وزارت كشور، چاي يا مديريت شهري و حمل و نقل عمومي در آن پايگاه خبري مورخ 14/7/99 توضيحات معاون امور شهرداري ها سازمان شهرداري ها و دهياريهاي كشور به شرح ذيل درخصوص مطالب مطرح شده ارائه مي شود.

نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي همواره در زمره برنامه‌ها و اولويت‌هاي اساسي وزارت كشور بوده است، در اين زمينه اهم اقدامات در راستاي توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي شهري از جمله از محل رديف بودجه كمك به توسعه و نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي (از سال‌ 1396) و علل عدم موفقيت برخي اقدامات عبارت است از:

الف- سال 1396- پرداخت يارانه سود تسهيلات براي نوسازي 305 دستگاه اتوبوس و 160 دستگاه ميني‌بوس از طريق قرارداد با پست بانك كه در حال حاضر ناوگان مذكور در شهرها فعاليت مي‌نمايند.

ب- سال 1397-  560 ميليارد ريال اسناد خزانه اسلامي به عنوان يارانه سود تسهيلات نوسازي براي 1000 دستگاه ميني‌بوس كه 300 دستگاه آن تحقق يافته و در سال جاري نيز پرداخت تسهيلات نوسازي تاكسي و ون از محل اعتبارات باقي‌مانده در دستور كار قرار گرفته است.  

ج- سال 1398- 772 ميليارد ريال اسناد خزانه اسلامي براي خريد قطعات اتوبوس‌هاي شهري كه با تأمين اعتبار مابقي هزينه بازسازي توسط شهرداري‌ها، بازسازي 350 دستگاه اتوبوس در سال 1398 انجام شد. متعاقباً پرداخت اعتبار192ميليارد ريال جهت تأمين قطعات و بازسازي اتوبوس‌هاي شهري به شهرداري‌هاي كشور صورت پذيرفت.

د- همچنين با تلاش‌هاي انجام‌شده از سال 1397 توسعه سامانه‌هاي اتوبوس‌راني شهري با استفاده از اوراق مالي-اسلامي در دستور كار قرار گرفت كه در سال 1397 (مبلغ 2000 ميليارد ريال) و در سال 1398 (مبلغ 14900 ميليارد ريال) براي خريد اتوبوس تخصيص يافت.

هـ- پيرو مصوبات پانزدهمين جلسه ستاد ملي مديريت بيماري كرونا مورخ 24-1-1399 درخصوص ارائه برنامه جهت طرح فاصله‌گذاري در حمل‌ونقل عمومي شهري توسط وزارت كشور، گزارش تفصيلي توسط وزارت كشور براي رئيس‌جمهور محترم با عنوان «بررسي نحوه تأمين 1500 دستگاه اتوبوس شهري در ارديبهشت‌ماه» ارسال و طي آن راهكارهاي اجرايي بازسازي ارائه گرديد كه منتج به دستور رئيس‌جمهور محترم مبني بر «اولويت اورهال (بازسازي) اتوبوس‌هاي متوقفي در تهران و كلان‌شهرها و خريد در صورت امكان توليد تا پايان ارديبهشت‌ماه» گرديد.

و- با در نظر گرفتن محدوديت‌هاي مالي جهت نوسازي ناوگان و افزايش چشمگير قيمت اتوبوس، بازسازي (اورهال) اتوبوس‌هاي شهري، اهميت فزاينده‌اي يافتكه به منظور بهره‌مندي از اعتبارات تبصره 18 قانون بودجه، پيگيري‌هاي متعددي از سازمان برنامه و بودجه انجام و در نهايت مقرر شد در چارچوب تفاهم‌نامه سه‌جانبه شهرداري‌ها با سازمان برنامه و بودجه كشور و صندوق كارآفريني اميد، از محل تسهيلات تبصره  18قانون بودجه سنواتي، امكان بازسازي اتوبوس‌هاي فرسوده تا سقف 5000 دستگاه در كشور مهيا گردد كه تاكنون اعتبار لازم براي شهرداري‌هاي تهران و اصفهان به تعداد 320 دستگاه تخصيص يافته است و براي ساير شهرداري‌ها نيز در دست اقدام است.

ز- برنامه‌ريزي جهت پرداخت 900ميلياردريالاعتبار به شهرداري‌هايك شورجهت بازسازي ناوگان اتوبوسراني شهرداري‌هاي كشور در سال جاري

ح- تخصيص تسهيلات كم‌بهره براي نوسازي ميني‌بوس،ونو تاكسي به شهرداري‌هاي كشور طي تفاهم‌نامه في مابين اين سازمان با صندوق كارآفريني اميد (كه در مرحله نهايي شدن مي‌باشد) از محل سپرده‌گذاري اين سازمان به ميزان 350 ميليارد ريال در سال جاري

ط-يكي از طرح‌هاي مهم دولت يازدهم، طرح نوسازي ناوگان تاكسي‌راني شهري از طريق اعطاي تسهيلات كم‌بهره و كمك بلاعوض بوده كه از ابتدای سال 1395 با همکاری دستگاه‌های مرتبط اجرایی شده است. اجراي اين طرح از ابتدا تاكنون به نوسازي 74 هزار دستگاه تاكسي منتج شده، اما از اواخر سال 96 با كندي و توقف روبرو شده است. در اين زمينه مشكلات متعددي از قبيل افزايش شديد قيمت خودرو، كاهش توليد خودرو با كاربري تاكسي توسط شركت ايران خودرو و كافي نبودن آن براي نيازهاي موجود، عدم مشاركت بانك‌هاي عامل در تخصيص تسهيلات ريالي از محل منابع داخلي خود، ناكافي بودن سهم ارزي ناشي از صرفه‌جويي مصرف سوخت ناشي از نوسازي ناوگان، عدم توازن میان تسهیلات و قیمت‌های اعلام‌شده و عدم پذیرش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروساز وجود دارد. به‌منظور رفع موانع نوسازي در اين‌زمينه، اقدامات متعددي انجام پذيرفت كه اهم آنها به شرح ذيل مي‌باشد:

- اخذ مصوبه شوراي اقتصاد به شماره 777254 مورخ 28/12/1398 در خصوص نوسازي 129هزار دستگاه تاكسي فرسوده شهري تا سقف 948 ميليون دلار كمك بلاعوض كه متعاقب آن قراردادي با ظرفيت نوسازي 50 هزار دستگاه با شركت ايران خودرو در دست انعقاد است.

- مصوبه مورخ 05/05/1399 هيئت محترم وزيران درخصوص مجوز شماره‌گذاري 5000 دستگاه تاكسي با استاندارد آلايندگي يورو(4)  كه عملاً منجر به رفع موانع شماره‌گذاري تاكسي از اواخر سال 1398 تا پايان مهر سال 1399 گرديد.

- پيش‌بيني تسهيلات كم‌بهره نوسازي تاكسي و ون از محل اعتبارات سازمان و اعتبارات كلان‌شهرها
 
ي- همچنين در راستاي توسعه حمل‌ونقل عمومي با پيگيري ها و مكاتبات مكرر از رياست محترم جمهور، معاون اول محترم و ساير مسئولان، تخصيص اعتبار يارانه بليط اتوبوس‌ بعد از سه سال وقفه مجدداً درسال 1397 از سر گرفته شد كه در مرحله اول در آبانماه سال 97، سيصد و پنجاه ميليارد ريال، در مهرماه 98، چهارصد ميليارد ريال، در آذر ماه 98، دويست و هشتاد ميليارد ريال اعتبار به صورت اوراق مشاركت و در سال 1399 نيز يكصد ميليارد ريال اختصاص يافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha