کد خبر 155371
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، اهم اقدامات مركز مطالعات راهبردي و آموزش در دولت های یازدهم و دوازدهم به شرح ذیل می باشد.
« اقدامات 8 ساله در دولت یازدهم و دوازدهم »
وزارت کشور به عنوان وزارت خانه ای فرابخشی، وظایف متنوعی را در حوزه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، عمرانی و اجتماعی عهده دار است. ساختار متنوع وزارت کشور ضمن گواهی بر این ادعا، باعث شده که ساختار سازمانی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش به مثابه اتاق فکر « وزارت کشور» بر این اساس طراحی شود. لذا مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با کمک مدیران و گروه¬های علمی و همچنین با ایجاد شبکه پشتیبانی علمی برای وزارت کشور، گونه¬های مختلفی از فعالیت های پژوهشی و آموزشی را در دستور کار خود قرار داده است. از جمله این فعالیت ها می توان به برگزاری دوره های آموزشی، انجام پروژه های تحقیقاتی، تولید گزارش های راهبردی، برگزاری نشست های تخصصی، فعال نمودن اتاق های فکر، همکاری در برگزاری جشنواره سالانه پژوهش در کشور، تولید نشریه های الکترونیکی و آموزشی، پیشنهاد و یا اظهارنظر در خصوص طرح های مجلس شورای اسلامی و لوایح دولت، حمایت از پایان نامه های تحصیلی، ترجمه گزارش های اندیشکده های بین المللی، گزارش های تحلیلی رسانه های خارجی و غیره در حوزه های مرتبط، چاپ کتاب، مدیریت کتابخانه وزارت کشور  و فعال نمودن اتاق های فکر در زمینه های مورد نیاز اشاره نمود.
این مرکز در قالب سه معاونت پژوهشی، آموزشی، برنامه ریزی و توسعه، چهار گروه مطالعاتی و در مجموع با 40 پست سازمانی از سال 1385 فعالیت می نماید. پیش از آن فعالیت های مطالعاتی و آموزشی مرکز در قالب مرکز مطالعات سیاسی و آموزش زیر نظر وزیر کشور انجام می پذیرفت که سپس به "مرکز مطالعات راهبردی و آموزش" تغییر نام داد . برای سهولت امر، جمع بندی فعالیت های این مرکزبا توجه به اطلاعات موجود در دو محور آموزش و پژوهش دسته بندی گردیده و برخی اقدامات به لحاظ اهمیت، بصورت ویژه مشخص خواهند گردید.
محور آموزش و توسعه كيفي و كمي آموزش هاي ضمن خدمت (تدوین نظام جدید آموزش)

1- مكانيزه كردن مديريت آموزش كاركنان وزارت كشور و واحدهاي تابعه (استانداري ها، فرمانداري ها، بخشداري ها) و سازمان مديريت بحران كشور  از طریق راه اندازي سيستم رایانه ای مديريت آموزش (جام) از سال 1395. از سال 1379 تا سال 1392 مجموع کل آموزش های توجیهی بدو خدمت، شغلی اختصاصی، شغلی مشاغل عمومی، عمومی و مدیریتی در ستاد و صف در مجموع 514/539/5 نفر ساعت و از سال 1392 تا سال 1399 آموزش های مشابه در مجموع به میزان 447/867/8 نفر ساعت می¬باشد. رشد 60% در ارائه آموزش ها قابل مشاهده می باشد.

2- تدوین ،بازسازی و به روز رسانی دوره های آموزشی برای وزارت کشور و واحدهای تابعه در قالب 607 دوره آموزشی و چاپ کتابی تحت عنوان بازنگري دوره هاي آموزشي وزارت كشور در پاییز سال 1397
3- نيازسنجي آموزشي مشاغل اختصاصي كاركنان ستاد وزارت كشور، واحدهاي تابعه و سازمان مديريت بحران كشور و تدوین شناسنامه آموزشی مشاغل تخصصی یازده¬گانه وزارت کشور، تصويب توسط كميته سرمايه انساني وزارت كشور و ابلاغ به واحدهای تابعه براي اجرا در در سال 1398
4- در این زمینه به برگزاری دوره آموزشی "تربيت سياسي 1 و 2" و برگزاری آزمون به صورت الكترونيكي در سامانه جام آموزشي كاركنان وزارت كشور در دو مرحله (دي ماه 1397 و  آذرماه 1398) از مطالب نشريه سلام فرماندار و شرکت 425 فرماندار در آزمون اول و 362 فرماندار در آزمون دوم می توان اشاره نمود.
5- اجراي طرح شناسايي نيروهاي مستعد درون سازماني براي انتصابات سياسي از طریق برگزاری آزمون تعیین سطح، آموزش و آزمون نهایی بصورت حضوری و الکترونیکی از جمله در استان سيستان و بلوچستان در تیر ماه  1398 از طریق آزمون اولیه، سپس برگزاری دوره آموزشی به مدت 32 ساعت و در نهایت قبولی 64 نفر از 216 داوطلب شرکت در آزمون اولیه و معرفی به مراجع مربوطه جهت طی مراحل بعدی انتصاب که پیش از آن تاریخ وجود نداشت. این الگو در صورت وجود منابع مورد نیاز می تواند در کلیه انتصاب های وزارت کشور و واحدهای استانی مورد استفاده قرار گیرد.
6- برگزاری دوره¬های آموزشی فرمانداران جدیدالانتصاب تا قبل از سال 1393 به میزان 40 ساعت و از سال 1393 به بعد در قالب دو دوره آموزش فرمانداران (1) و آموزش فرمانداران (2)
(20 ساعت و 30 ساعت) و در مجموع 50 ساعت پیش بینی گردیده است که براساس منابع در دسترس و همکاری واحدهای مربوطه اقدام می گردد. در مجموع 198 فرماندار به میزان 4500 نفر ساعت در دولت های نهم و دهم و 946 فرماندار به میزان 23490 نفر ساعت در دولت های یازدهم و دوازدهم تحت آموزش قرارگرفته اند. میزان نفر ساعت آموزش یافته در بازه زمانی دولت های نهم تا دوازدهم بیش از 400% رشد داشته است.
 7- صدور گواهینامه¬های آموزشی در دولت های نهم و دهم به میزان 19659 مورد و در دولت های یازدهم و دوازدهم به میزان 30375 مورد بوده است. در بازه زمانی صدور گواهینامه های آموزشی به میزان 52% رشد داشته است.
 8- از سال 1395 با راه اندازی سیستم آموزش جام، دوره¬های متعددی از طریق ارائه آموزش  بصورت مجازی، سبب افزایش راندمان، صرفه جویی در زمان و هزینه گردیده است. بویژه پایه ریزی چنین سیستمی موجب گردید که شرایط کنونی پاندمی کرونا نتواند خللی در آموزش وزارت کشور و واحدهای تابعه ایجاد نماید. اضافه برآن در این سیستم از امکان ارائه آموزش تصویری و چندرسانه ای استفاده گردیده است که موجب ارتقای محتوی آموزشی گردیده است. برای تداوم این بخش و تسری آن به کلیه آموزش های مورد نیاز در حوزه¬های تخصصی، منابع مالی می بایست تقویت گردد.
محور پژوهش
1.  طرح های پژوهشی و توسعه فناوری

أ‌. تصویب آیین نامه شورای پژوهش وزارت کشور توسط وزیر کشور و شروع به کارآن شورا از سال 1393 تاکنون (3/3/1400)  بالغ بر 29 جلسه، به منظور ارتقای کیفی تحقیق و پژوهش و با تاکید بر گسترش تحقیقاتی کیفی و کاربردی و نظارت مستمر بر آن ها انجام گرفت.
ب‌. شیوه نامه حمایت از پایان نامه های دانشجویی به منظور تعیین چگونگی حمایت از پایان نامه های مذکور به تصویب شورای پژوهش رسید و بعد از آن مرجع رسیدگی به پیشنهادهای واصله در آن زمینه گردید.
ت‌. 56 مورد طرح پژوهشی و توسعه فناوری در سال¬های 1392 تا 1400 و انجام 13 مورد طرح پژوهشی و توسعه فناوری در دولت های نهم و دهم اجرا گردیده است. شایان ذکر است 18 مورد آن مربوط می شود به حمایت از پایان نامه های تحصیلی بویژه در مقطعی دکتری که با توجه به نیازهای علمی و پژوهشی وزارت کشور مد نظر قرار گرفته است. فلذا با توجه به آمار داده شده، رشد کمی اجرای طرح های پژوهشی و توسعه فناوری در طی سال های 1384 تا 1400 به 330% می¬رسد. هرچند نمی توان بطور مشخص بین طرح های پژوهشی اجرا شده و یا در دست اجرا به لحاظ اهمیت و کیفیت موجود تقسیم بندی انجام داد ولیکن طرح مستندسازی تجارب استانداران، معاونین و وزاری کشور ج.ا.ا که در دست اقدام می باشد از منظر مدیریت دانش کار بدیع و مورد توجهی در وزارت کشور می باشد. در این طرح تجارب  بیش از 180 نفر از استانداران، وزرای کشور و معاونین ایشان ثبت گردیده است و مقرر شده سامانه ای جهت بهره برداری از دانش کسب شده تهیه و در اختیار مسئولین قرار گیرد.
 2. گزارش های تحلیلی- راهبردی، نشست های تخصصی، کوچک مقیاس، طرح های پژوهشی و ترجمه
مرکز مطالعات راهبردی و آموزش به منظور رفع نیاز عاجل وزیر محترم کشور و حوزه های ذیربط ضمن رصد موضوعات و تحولات کشوری و منطقه ای نسبت به تهیه گزارش های تحلیلی- راهبردی از طریق کارشناسان مرکز و یا بهره گیری از صاحبنظران خارج از مجموعه در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام می نماید. همچنین در اکثر موارد بعد از برگزاری نشست های تخصصی در مورد موضوعات گوناگون، از سخنران درخواست می گردد که گزارشی از مطالب عنوان شده جهت ارائه به وزیر و سایر مدیران عالی رتبه ارائه دهند. این گزارش ها پس از حک و اصلاح و یا تهیه آن در صورت عدم ارائه از سوی سخنران به مراجع مربوطه ارسال می گردد. علاوه بر موارد گفته شده تهیه گزارشی از طرح های پژوهشی انجام شده و ترجمه هایی از گزارش-های اندیشکده ها و رسانه های خارجی نیز از سال 1398 در دستور کار مرکز قرار گرفت. بنا بر حساسیت های موجود برخی از گزارش ها بصورت محرمانه ثبت و صدور می گردند و آمار موجود حاکی از آن است که از سال 1393 تا کنون بالغ بر 479 ( تا تاریخ 03/03/1400) گزارش تهیه گردیده است که از این میان 278 گزارش تهیه شده توسط کارشناسان مرکز، 157 گزارش نشست های تخصصی، 10 مورد بصورت گزارش¬های کوچک مقیاس از طریق عقد قرارداد با صاحبنظران خارج از مرکز، 3 مورد گزارش طرح های پژوهشی انجام شده و 8 مورد ترجمه می باشدکه از این میان در مجموع 25 گزارش بصورت محرمانه ارسال شده است.
لازم به ذکر است تهیه گزارش های تحلیلی- راهبردی قبل از دولت دهم نیز در دستور کار مرکز قرارداشته که از اقدامات انجام شده آماری موجود نمی باشد
 3. برگزاری نشست های تخصصی
مرکز به منظور رصد مسائل و تحولات جاری کشور و جهان، بصورت مستمر به برگزاری نشست های تخصصی با دعوت از صاحبنظران و اساتید فن و با حضور همکاران وزارتخانه و حسب مورد سایر دستگاه-ها و سازمان های مرتبط اقدام می نماید. چکیده این نشست ها عمدتاً بصورت گزارشی به استحضار وزیر محترم کشور و معاونین مربوطه می رسد. آمار و اطلاعات موجود حاکی از آن است که بیش از 157 نشست تخصصی از سال 1393 تا کنون( 03/03/1400) برگزار و منتج به تهیه و ارسال گزارش گردیده است و تعدادی نیز فاقد گزارش می باشند که در این آمار لحاظ نگردیده اند. کاهش اعتبار مربوطه از دلایل کاهش برگزاری نشست¬های تخصصی می¬باشد.
 4. همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برگزاری هفته پژوهش
برگزاری جشنواره ملی پژوهش از سال 1393 در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. این مرکز از آن سال تاکنون در هفت جشنواره ملی حضور بهم رسانده و با دریافت و ارزیابی فعالیت های پژوهشی استانداری ها اقدام به معرفی استان های برتر جهت تجلیل در هفته پژوهش نموده است.به منظور افزایش سهولت و کیفیت در بررسی فعالیت های استانداری ها، سامانه ای تحت عنوان سامانه جامع پژوهش وزارت کشور به آدرس pazhohesh.moi.ir  در سال 1397 در مرکز راه اندازی گردید.
5. سیستم دیجیتال کتابخانه وزارت کشور
از دولت یازدهم دیجیتالی کردن کتابخانه وزارت کشور در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر اطلاعات کتابشناختی بیش از 4870 عنوان در سیستم دیجیتال کتابخانه وزارت کشور وارد شده است نرم افزار جامع آن به وقت لزوم توسعه می یابد.
6. ايجاد شبكه پشتيباني علمي براي وزارت كشور
ايجاد شبكه پشتيباني علمي براي وزارت كشور از طریق امضای تفاهم نامه با دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی و مراکز راهبردی مرتبط در بیش از پنج مورد و در دست پیگیری در دو مورد که بعد از سال 1392 در دستور کار مرکز قرار گرفت.
7. تالیف و ترجمه کتاب
تالیف و چاپ بیست و پنج (25) عنوان تألیف و ترجمه کتاب در حوزه¬های ذیربط وزارتخانه، که از میان یک مورد قبل  از سال 1392  و عمده آن در سال 1395 منتشر گردیده است. ضوابط ممنوعیت چاپ کتاب و کمبود منابع اعتباری از دلایل توقف این فعالیت در سال¬های اخیر می باشد.
8. فعالیت ذیل کمیته فرادستگاهی نظریه پردازی، نقد و مناظره در حوزه های دفاعی، نظامی، امنیتی و مدیریت راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی
این کمیته که دببرخانه آن در دانشگاه و پژوهشگاه دفاع ملی قرار دارد به ریاست سردار محسن رضایی فعالیت نموده و نمایندگان کلیه نهادهای نظامی و انتظامی و وزرای خارجه، اطلاعات و کشور در آن عضو می باشند که نماینده وزارت کشور در این کمیته ریاست مرکز مطالعات راهبردی و آموزش می باشد. مرکز مطالعات در راستای اهداف این کمیته اقداماتی همچون تشکیل کمیته دستگاهی نظریه پردازی و نقد و مناظره، برگزاری نشست تخصصی در حوزه نظریه پردازی و نقد نظریه، و تعریف پروژه های تحقیقاتی را به انجام رسانده است. همچنین مرکز مطالعات در جدیدترین اقدام خود اخیرا طرح فعال سازی نظریه پرداری و ایده پردازی در حوزه های امنیتی را در میان کارکنان صف و ستاد به اجرا گذاشته که در همین راستا تاکنون بالغ بر 10 ایده امنیتی از استانداری¬های مختلف واصل شده است.
10. نشریات الکترونیکی مرکز
أ‌.  انتشار هفته نامه علمی، آموزشی سلام فرماندار
راه اندازی نشریه تخصصی علمی، آموزشی "سلام فرماندار" که بصورت هفتگی از سال 1395  تاکنون (3/3/1400) بالغ بر 227 شماره در جهت ارائه مطالب آموزشي و تعامل انعكاس نظرات و تجارب فرمانداران و انتشار آن. لازم به ذکر است برگزاری دوبار آزمون در سال از مطالب منتشر شده منجر به توانمندسازی فرمانداران گردیده است. 
ب‌. انتشار مجله هفتگی الکترونیکی تفکر بسیجی
انتشار این مجله با هدف ترويج گفتمان انقلاب اسلامي  و با اولويت هايي مانند پرداختن به جنگ نرم، مناسبت هاي ديني، اخبار بسيج  از سال 1394 شروع گردید. 249 شماره از اين نشريه كه مجوز آن از سوي سازمان بسيج صادر شده است (تا تاریخ 3/3/1400) منتشر گرديده  و مخاطبين آن ستاد و صف وزارت كشور مي باشند و هر نسخه آن به بسيح ادارات منعكس مي گردد. شوراي راهبري آن كاركنان وزارت كشور مي باشد كه در مقاطعي از ظرفيت هاي بيروني نيز بهره گرفته مي شود.
1. سایر امور
أ‌. اجرای طرح های نظرسنجی انتخابات
ب‌. راهبری تدوین لایحه قانون جامع انتخابات  و احیای فعالیت خانه احزاب
ت‌. اظهارنظر و شرکت در جلسات اصلاح قوانین، آیین نامه ها، مصوبات هیئت محترم دولت و اسناد بالادستی
ث‌. ترویج فرهنگ کتابخوانی از طریق برگزاری  جلسه نقد و بررسی کتاب و مسابقات
ج‌. همکاری در راه اندازی و بارگذاری داشبورد مدیریتی و سیستم پایش استان ها
ح‌. مشارکت در تهیه برنامه عملیاتی توسعه 31 شهرستان محروم کشور
خ‌. برگزاری همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه ای
د‌. تدوین راهنمای نحوه تعامل فرمانداران با جامعه مخاطب
ذ‌. اجرای طرح هایی در حوزه توسعه روستایی و اقتصاد مقاومتی (3 مورد)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha