به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، اهم اقدامات مرکز توسعه دولت الکترونیک در دولت های یازدهم و دوازدهم به شرح ذیل می باشد.
اقدامات 8 ساله مرکز توسعه دولت الکترونیک در دولت های 11 و12 ( تدبیر و امید)
عنوان راهبرد1: بسترسازی برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور
فراهم نمودن زیرساخت برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور در برگیرنده:
• توسعه سامانه جامع انتخابات و الكترونيك نمودن فرآيندهاي 4 نوع انتخابات رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبري.
• انجام استعلامات الكترونيك در فرايندهاي انتخابات.
• بهینه سازی و تقویت زیرساخت هاي سخت افزاری و شبکه ارتباطی جهت برگزاری انتخابات الکترونیک
• ارائه موبايل اپليكيشن ويژه ثبت نام داوطلبين
• ارائه موبايل اپليكيشن " انتخاب ایران " (تبلیغات داوطلبان در فضای مجازی و آدرس دهي شعب اخذ راي بر اساس نزدیکترین و خلوت ترین شعبه)
طراحی و به کارگیری تجهیزات احراز هویت و اخذ رای الکترونیک در شعب اخذ رای در برگیرنده:
• طراحی و تامین ۷۴۰۰۰ دستگاه احراز هويت و انجام احراز هويت برخط راي دهندگان در روز اخذ راي به منظور پیشگیری از تخلفات احتمالی
• محقق شدن احراز هویت الکترونیک در کشور در انتخابات و به بلوغ رسیدن آن با بکارگیری تجهیزات خاص منظوره
• انجام اخذرای الکترونیک در 139 شهر و در حدود 10 هزار شعبه اخذ رای در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دربرگیرنده 20 درصد آرای کل کشور (اخذ رای الکترونیک بالغ بر 8 میلیون نفر) و نیز انتخابات تمام رایانه ای در ۳۳ شهر واقع در ۲۷ استان شامل 8 کلان شهر جهت انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰
عنوان راهبرد2: ايفاي نقش محوري در تحقق اهداف دولت الکترونیک
انجام اقدامات لازم در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک در برگیرنده:
• ايجاد ميز خدمت الكترونيك دستگاه
• توسعه و بروز رساني پورتال دستگاه و استاندارد سازي آن در راستاي تحقق اهداف دولت الكترونيك
• راهبری، مشارکت و نظارت، بر راه اندازی و توسعه سامانه هاي مورد نياز در راستاي ارتقاي خدمت رساني در برگيرنده:
- درگاه یکپارچه مدیریت اجتماعی
- هوشمندسازي مديريت شهري و روستايي
- سامانه مديريت و پايش اطلاعات دهياريهاي كشور (ساده)
- سامانه پایش ناوگان دانش آموزی (سپند)
- سامانه یکپارچه اتباع و مهاجرین خارجی (سیام)
- سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)
- سامانه سماس (سامانه ملی اطلاعات سفر)
- سامانه پرداخت عوارض خودرویی (سمیع)
• الكترونيك نمودن خدمات وزارت كشور منطبق بر برنامه عملياتي تدوين شده تحت عنوان نظام الکترونیک وزارت کشور (ناوک) و انجام اقدامات لازم به منظور الکترونیک نمودن خدماتی نظیر:
- خدمت ارتقاي پست سازمانی
- رسيدگي به سئوالات ارائه شده از صف و ستاد وزارت كشور در خصوص خدمات الكترونيك
حوزه سازمان هاي مردم نهاد:
- صدور مجوز پروانه تاسيس سمن ملي و استاني
- صدور مجوز فعاليت سازمانهاي دوستي
- صدور پروانه تاسيس شبكه موضوعي
- خدمت ارتقاء وضعيت سمن ها
- خدمت تمديد پروانه سمن ها
حوزه احزاب و تشكل هاي سياسي:
- صدور پروانه فعاليت تشكلهاي مشمول قانون فعاليت احزاب و جمعيت ها
- صدور مجوز دفاتر فرعي احزاب و گروه هاي سياسي در سطح استان و شهرستان ها
- صدور مجوز شعب احزاب و گروه هاي سياسي در سطح استان و شهرستان ها
- صدور مجوز راهپيمايي
- صدور مجوز تجمعات (مسقف و غير مسقف)
حوزه شوراهاي اسلامي شهر و روستا:
- خدمت نظارت بر ثبت مصوبات شوراهاي اسلامي شهر و روستا
- خدمت تطبيق مصوبات شوراهاي اسلامي شهر و روستا
حوزه مركز بازرسي و مديريت عملكرد:
- ارزيابي شهرهاي كمتر توسعه يافته
- رسيدگي و پاسخگويي به شكايت از خانواده وزارت كشور در سطح ستاد، صف و دستگاه هاي اجرايي
عنوان راهبرد3: ارتقای امنيت و دستیابی به زيرساخت هاي مناسب و روزآمد فناوري اطلاعات و ارتباطات:
• ايجاد مركز داده جديد وزارت كشور و نیز آماده سازی و بهره برداری از سایت پشتیبان در استان مرکزی
• انجام اقدامات لازم در راستای ارتقای امنیت و توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در برگیرنده:
- راه اندازي و بهره برداري از سامانه SOC (سامانه مدیریت مرکز عملیات امنیت)
- پياده سازي مقدماتي سيستم ISMS (سيستم مديريت امنيت اطلاعات)
- تمهيد ساز و کار لازم جهت برگزاری جلسات مجازی
- به روزآوری و توسعه زیر ساخت ارتباطی و تجهیزات شبکه وزارت كشور
- تجميع دبيرخانه هاي وزارت كشور و الكترونيك نمودن مكاتبات اداري
- الكترونيك نمودن دبيرخانه محرمانه وزارت كشور
- توسعه سامانه MIS (سامانه مديريت اطلاعات)
عنوان راهبرد4: هوشمندسازي راهبردي براساس آمار و داده های دقیق: در برگیرنده:
• توسعه پایگاه جامع آماری وزارت کشور
- ایجاد سامانه پایش مدیریت سیاسی
- ایجاد سامانه سنجش شاخص های بهره وری ستاد و استان
- راه اندازی سامانه امار و اطلاعات مکاتبات، تذکرات و سئوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی
- راه اندازی سامانه امار و اطلاعات مدیریتی حوزه امور زنان و خانواده وزارت کشور
- سامانه اعتبارات تملک دارایی ها، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی محلات
• راه اندازي سامانه مدیریت آسیب دیدگان اجتماعی:
اجرای طرح پایلوت در 8 استان از سال 1396و تکمیل در سال 1399
• راه اندازی سامانه جامع امداد و بازسازی دولت (سجاد)
. راه اندازی سامانه ژئوکدینگ (کدگذاری مکانی) تمامی واحدها و عناصر تقسیمات کشوری
. راه اندازی سامانه انتقال مرزهای تقسیمات کشوری از مقیاس ۱:۲۵۰۰۰۰ به ۱:۲۵۰۰۰
. راه اندازی پایگاه داده مکانی یکپارچه وزارت کشور (geodatabase)
. راه اندازی پایگاه داده نشریات تقسیمات کشوری
کارنامه وزارت کشور- 8/ بازخوانی اهم اقدامات مرکز توسعه دولت الکترونیک در دولت های یازدهم و دوازدهم؛
بسترسازی برگزاری انتخابات الکترونیک تمام الکترونیک در کشور/ توسعه سامانه جامع انتخابات و الكترونيك نمودن فرآيندهاي 4 نوع انتخابات رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبري/ ارائه موبايل اپليكيشن ويژه ثبت نام داوطلبين/ ارائه موبايل اپليكيشن "انتخاب ایران"/ ايجاد ميز خدمت الكترونيك دستگاه/ توسعه هوشمندسازي مديريت شهري و روستايي از طریق طراحی و اجرایی نمودن سامانه های این حوزه/ ارتقای امنيت و دستیابی به زيرساخت هاي مناسب و روزآمد فناوري اطلاعات و ارتباطات/ تلا
اهم اقدامات مرکز توسعه دولت الکترونیک در دولت های یازدهم و دوازدهم منتشر شد.
نظر شما