به گزارش روابط عمومی استانداری تهران، "خلیل اردشیر تنها" مجری طرح خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ورامین، پاکدشت و شهر ری امروز دوشنبه در حاشیه جلسه مربوط به وضعیت پساب تصفیهخانه جنوب تهران اظهار داشت: دشت ورامین و پاکدشت با نزدیک به ۵۵ هزار هکتار اراضی حاصلخیز، قطب تولید محصولات زراعی، باغی و گلخانهای استان تهران و کشور است که بخش مهمی از محصولات زراعی و باغی در این منطقه تولید و روانه بازار تهران و شهرهای اطراف میشود.
وی افزود: مهمترین چالش دشت کشاورزی ورامین، بهویژه پس از ساخت سدهای لتیان و ماملو، تأمین آب زراعی برای اراضی وسیع کشاورزی است که برای جبران این کمبود، پساب تصفیه شده جنوب تهران توسط کانال بتنی ذوزنقه ای به طول ۳۶ کیلومتر و ظرفیت حدود ۶ مترمکعب طی سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ احداث و بخشی از اراضی منطقه را زیر پوشش قرار داد.
اردشیر بیان کرد: پس از احداث سد ماملو و بهره برداری از آن در سال ۱۳۸۹ و اختصاص آب خام آن برای تصفیه و تامین آب شرب ساکنان شهر تهران، ورامین، پاکدشت و صنایع جنوب شرق استان تهران در سال ۱۳۹۲، کمبود آب کشاورزی افزایش یافت.
وی اضافه کرد: بر این اساس نیاز به یک سازه جدید برای انتقال آب بیشتر و قرارداد ساخت خط دوم انتقال پساب به دشت ورامین، ری و پاکدشت توسط یک سرمایه گذار خصوصی در اواخر سال ۱۳۹۲ منعقد شد و پس از تامین منابع مالی، تدقیق مسیر و بررسی های لازم توسط سرمایه گذار از حدود هفت سال پیش عملیات اجرایی آغاز شد.
مجری طرح خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ورامین، پاکدشت و شهر ری همچنین گفت: احداث خط دوم انتقال پساب تصفیه شده از محل خروجی تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ورامین، پاکدشت و شهر ری، با هدف انتقال سالیانه ۲۸۳ میلیون مترمکعب (با دبی لحظه ای ۹ مترمکعب ثابت) از پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ورامین، پاکدشت و شهرری اجرا میشود.
وی درباره مشکلات و چالشهای طرح، تصریحکرد: این خط انتقال پساب با لوله پلی اتیلن و GRP به قطر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیمتر و طول حدود ۳۴ کیلومتر اجرا می شود و تاکنون نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ اما به دلیل عبور از مناطق متراکم مسکونی و شهری و گذر از تاسیسات زیرزمینی، همچنین عبور از مزارع کشاورزی خرده مالکان، شهرک های صنعتی، حریم خطوط برق فشار قوی، گذر از زیر رودخانه های سرخه حصار و جاجرود و نیز وجود ۱۱ نقطه تقاطع با بزرگراه ها و جاده های پرترافیک و همچنین معادن گودبرداری شده و نیز بروز مشکلات توسط معارضان حقیقی و حقوقی، عملیات اجرایی با مشکلات فراوانی روبه رو شده است، اما توسط ارکان طرح با جدیت در حال اجرا بوده و سعی بر اتمام کارها و بهره برداری این پروژه، تا قبل اتمام سال ۱۴۰۲ است.
اردشیر تنها ، با تاکید بر اینکه در این پروژه در سه نقطه عملیات پایپ جکینگ (لوله رانی کسینگ فولادی) زیر جاده های پر تردد و همچنین زیر آبرفت رودخانه «سرخه حصار» به قطر سه متر و طول سرجمع ۲۵۰ متر انجام شده است، تصریحکرد: این لوله ها از نظر قطر اجرایی و همچنین طول اجرا شده، نخستین در نوع خود در کشور به شمار می رود.
وی در پایان خاطرنشانکرد: در ضمن در ابتدای مسیر سازه آبگیر احداث شده و در هفت نقطه از مسیر انتقال پساب دریچه هایی برای مزارع ری، پاکدشت و ورامین تعبیه شده که به حقابه بران اختصاص یافته است و حدود ۴۲ منهول هوا و بازدید و سه دریچه تخلیه اضطراری و همچنین یک سیفون لوله GRP با غلاف بتنی به طول نزدیک به ۳۰۰ متر در زیر تقاطع رودخانه جاجرود اجرا میشود.
نظر شما