به گزارش اداره کل روابطعمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی شامگاه شنبه ۲۰ آبان ماه در نشست کارگروه اقتصاد دریامحور استان، اظهارداشت: کارگروه اقتصاد دریاپایه حدود ۸ ماه است که در استان هرمزگان تشکیل شده است و امروز جلسه پنجم آن با حضور افراد صاحب نظر در حوزه لجستیک برای جانمایی ۲ شهر و دهکدهای در مرکز و شرق استان برگزار شد.
وی با بیان اینکه هرمزگان به عنوان ساحلیترین استان کشور در سیاستهای کلی اقتصاد دریاپایه، تکالیفی را برعهده دارد، گفت: کارگروه اقتصاد دریاپایه استان در سه محور برای پیشرفت در حال برنامهریزی است که شامل توسعه زیرساختهایی موردنیاز، آمادهسازی بسته قوانین مورد نیاز، شناسایی مقرارتِ لازم الاصلاح، رفع تناقضات موجود و افزایش سهم مردم در اقتصاد دریا است.
دوستی، توجه به مردم بومی را از ویژگیهای سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد دریاپایه، دانست و بیانکرد: در این سند بنگاههای بزرگ، کوچک و متوسط دیده شدهاند که به دلیل اهمیت دادن به نقش مردم در اقتصاد دریا بوده تا مردم بومی و محلی بتوانند اقتصاد دریایی مناطق را توسعه دهند.
استاندار هرمزگان، با تاکید بر اینکه تلاش داریم بخش خصوصی را در لایه سیاستگذاری هم وارد کنیم، تصریحکرد: در پیشبرد توسعه دریامحور بنا نداریم که فقط نظر دولتیها را لحاظ کنیم از اینرو از نظر بخش خصوصی، اتاقهای بازرگانی، افراد دخیل در فرآیندهای گمرکی، شرکتهای بندری و کارشناسان بینالمللی و فعال در کشورهای منطقه هم استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به لزوم تقویت سهم اقتصاد پسکرانه، اظهارداشت: علاوه بر اقتصاد دریا حتما باید اقتصاد پسکرانه را هم در استان فعال کنیم و تولیدات استان را با نیازهای صنایع پیشران تطبیق دهیم.
دوستی تاکیدکرد: صنعت فولاد و آلومینیوم باید به سمت تولید گِریدهای موردنیاز کشتیسازی بروند و پتروشیمیهایی هم که احداث میکنیم بایست قادر به تولید رنگهای دریایی و رزین که در پشتیبانی از صنعت دریا تاثیر دارند، باشند.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به راهاندازی ۲۸ هنرستان تخصصی به ویژه هنرستان دریانوردی و تعمیرات موتور کشتی، گفت: قطعا این هنرستان را توسعه خواهیم داد و برای اول مهر سال آینده چندین هنرستان دریایی جدید را ایجاد خواهیم کرد چرا که مهارتهای فنی و افزایش سرمایه دو پیشنیاز اصلی توسعه به شمار میآیند.
وی با اشاره به جنگ کریدورها در منطقه، خاطرنشانکرد: برای اینکه سهممان را از ترانزیت بینالمللی بگیریم حتما باید از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم به طوری که بار در سریعترین زمان ممکن از کشتی به ناوگان ریلیِ دارای سرعت مناسب منتقل شده و ترانزیت شود و برای این مهم سه نقطه مشخص شده بود که شامل یک شهر لجستیکی در بندرعباس و یک دهکده لجستیکی در جاسک است که در حال بررسی آن هستیم.
نظر شما