کد خبر 148332
۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
پیاده­ سازی رویکرد بودجه ­ریزی مبتنی بر عملکرد/ اختصاص ۳۹ درصد پست­هاي مديريتي وزارت کشور به جوانان ۴۵-۳۰ ساله/ تحقق تفويض صدها اختيار جديد به استانداران و مديران استانی/ هماهنگی تعيين دقیق خسارت ها و تخصيص منابع در بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده/ اجرای کامل و سریع اصلاحیه قانون منع بکارگیری بازنشستگان/ طراحی و پیاده­ سازی سامانه داشبورد مدیریتی در ستاد و استانداری های سراسر کشور/ اقدام براي فراهم نمودن زمينه تهيه و تدوين برنامه پنج ساله توسعه هفتم وزارت كشور/ استقرار كانون ارزيابي مديران وزارت

با توجه به نقش راهبردی وزارت کشور در تثبیت و تعمیق سیاست های دولت در مناطق مختلف کشور و هماهنگی بین ارکان مختلف و دستگاه های مختلف کشور در هر استان، مجموعه اقدامات وزارت کشور، مستعد ظرفیت سازی برای بخش های مختلف کشور برای مقاطع پیش رو است. اکنون همزمان با دهه فجر، گزارش اقدامات وزارت کشور در آغاز چهل و سومین سال انقلاب اسلامی، در برش های موضوعی و ساختاری، از سوی روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور، در محضر مخاطبان ارجمند و مردم شریف مرور می شود. این نوبت از این مجموعه گزارش ها به حوزه توسعه مدیریت و منابع اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، همزمان با دهه مبارک فجر و ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در راستای انعکاس دستاوردهای خدمت به مردم، مجموعه اقدامات وزارت کشور، به تدریج و البته به صورت مستمر، منتشر می شود و از آنجا که این اقدامات، مستعد ظرفیت سازی برای بخش های مختلف کشور در مقاطع پیش رو است، پیگیری آن، می تواند زمینه تسهیل روند پیشرفت و توسعه کشور را فراهم آورد.

 با توجه به نقش راهبردی وزارت کشور در تثبیت و تعمیق سیاست های دولت در مناطق و هماهنگی بین ارکان  و دستگاه های مختلف کشور در هر استان، اکنون در آغاز چهل و سومین سال انقلاب اسلامی، گزارش اقدامات وزارت کشور در برش های مختلف موضوعی و ساختاری، از سوی روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور، در محضر مخاطبان ارجمند و مردم شریف مرور می شود.

این نوبت از این مجموعه گزارش ها به اقدامات وزارت کشور در ارتباط با حوزه توسعه مدیریت و منابع و تحولات مهم این حوزه اختصاص دارد. شایان ذکر است که هم اکنون ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع ، عهده دار این عرصه است و راهبردهای این عرصه، با مشارکت همه بخش های ذیربط در وزارت کشور، دنبال می شود.مشروح این گزارش بدین شرح است:

مهمترین اقدامات معاونت توسعه مدیریت و منابع در دولت های یازدهم و دوازدهم

  • مديريت منابع در راستاي اجراي منويات مقام معظم رهبري و مصوبات شوراي اجتماعي كشور در جهت ساماندهي آسيب هاي اجتماعي

  • تشکیل کمیته تعيين خسارت و تخصيص منابع قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده و  بررسی خسارات وارده براساس اطلاعات ثبت شده در  سامانه جامع امداد بازسازي دولت (سجاد)

  • طراحی و پیاده ­سازی سامانه داشبورد مدیریتی در ستاد و استانداری های سراسر کشور به عنوان يكي از اركان نظام برنامه‌ريزي با هدف پایش اصلی ترین فعالیت های وزارت كشور در راستاي برنامه ريزي بهينه و بهبود فرآيند تصميم گيري براي تعيين مناسب ترين خط مشي ها

  • مشارکت مؤثر در تدوین آیین ­نامه اجرایی شوراهای برنامه­ ریزی و توسعه استان موضوع ماده ۳۱ قانون احكام دائمي برنامه توسعه كشور و همچنین جمع‌بندي نظرات استانداري‌ها و سازمان‌هاي وابسته به منظور تهيه بسته اصلاحات پیشنهادی آيين‌نامه مذکور پس از گذشت یک سال از اجرای آیین­ نامه مصوّب

  • اقدام براي فراهم نمودن زمينه تهيه و تدوين برنامه پنج ساله توسعه هفتم وزارت كشور و آمادگي براي اقدامات آتي در چارچوب يكپارچه و منسجم با محوريت ابلاغيه‌هاي سازمان برنامه و بودجه كشور

  • تكميل فرآيند پیاده­ سازی رویکرد بودجه ­ریزی مبتنی بر عملکرد

  • اعتبارات استانداري ها از زمان اجراي نظام استاني بودجه همچون ساير دستگاه هاي اجرايي استاني بود، ليكن در سال 1393 بر اساس تصميم دولت با كاهش نسبت به عملكرد سال 1392  از استاني به ملي تبديل شد و اين تغيير در میزان اعتبارات، استانداري ها را با كسري شديد اعتبارات در كنار افزايش درخواست ها و انتظارات از دولت يازدهم مواجه نمود.  با پيگيري هاي به عمل آمده توسط اين حوزه، ضمن جبران قسمتي از كسري اعتبارات استانداري ها در سال 1393 با مذاكرات از طريق مجلس شوراي اسلامي،  نسبت به بازگشت اعتبارات استانداري ها از ملي به استاني در سال 1394 اقدام و عملياتي شد.

  • استقرار كانون ارزيابي مديران وزارت كشور

  • استقرار سامانه بر خط بانك اطلاعات مديران تا سطح بخشداري

  • استقرار سامانه بر خط سند نيروي انساني

  • توسعه فرم‌هاي الكترونيك داخلي و تسهيل دسترسي به اطلاعات مرتبط

  • آغاز پروژه الكترونيكي سازي پرونده جاري كاركنان ( پروفايل يكپارچه كارمند )

  • اخذ مجوز استخدام پيماني ۱۵۰۰ نفر با محوريت واحدهاي جديدالتاسيس مبتني بر موازنه هرم نيروي انساني ( هم اکنون نتایج آزمون استخدامی این 1500 نفر در آستانه اعلام است)

  • رعايت بند «الف» ماده (۵۴) قانون مديريت خدمات كشوري (موضوع مأموريت كاركنان براي حداكثر ۱۵ درصد سمت‌هاي مديريتي خارج از دستگاه)، به طوري كه تعداد مأمورين سمت­هاي سرپرستي و مديريتي مجموعه وزارت كشور و استانداري­ها از۴۰ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۰.۸ درصد طي سال ۱۳۹۸ كاهش يافته است.

  • رويكرد استفاده بهينه و مطلوب از خدمات جوانان و بانوان در سمت­ هاي مديريتي در راستاي مصوبه شماره ۱۳۵۱۸۲۴ مورخ ۳۰-۰۵-۱۳۹۶ شوراي عالي اداري كه بررسي وضعيت موجود نشان مي­دهد كه در حال حاضر ۲۲ درصد پست­هاي مديريتي ستاد به زنان و ۳۹ درصد نيز به جوانان ۴۵-۳۰ سال اختصاص يافته است.

  • اجرای کامل و سریع اصلاحیه قانون منع بکارگیری بازنشستگان مصوب 6-6-1397 مجلس شورای اسلامی در سطح وزارت کشور و استانداری­ ها که بر این اساس پایان قرارداد استانداران، معاونین استانداران قراردادی وفرمانداران قراردادی و همچنین مشمولین اصلاحیه تبصره یک قانون مذکور در ستاد وزارت کشور اعم از معاونین وزیر و مدیران و سایر موارد بکارگیری تبصره یک از تاریخ 26-8-1397 صادر و جهت تسویه حساب مراتب به ذیحساب و امور مالی اعلام گردید.

  • مدیریت تفویض اختیار و تمرکز زدایی از ستاد دستگاه های اجرایی به واحدهای متناظر استانی و واگذاری تعداد 576 عنوان وظیفه تاکنون

  • مستندسازی خدمات و فرایندها و اخذ شناسه خدمات برای 160 عنوان خدمت ستاد وزارت کشور،  استانداریها و فرمانداری از سازمان اداری و استخدامی کشور

  • مدیریت شناسه ملی (تخصيص، بازبيني و تعیین تکلیف حدود 43000  شناسه ملی از سال1392  تاکنون(شهرداریها، دهیاریها، شوراهای شهر، روستا، بخش، استان، فرمانداریها وبخشداریها )

  • تدوين دستور العمل ضوابط انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران وتصویب  آن در شورای عالی اداری در سال 1395.

  • ایجاد سازمان امور اجتماعی مستند به مصوبه شماره 791765 مورخ 26-7-95  بعنوان سازمان تابعه وزارت کشور

  • اخذ مجوز ایجاد سازمان امور مهاجرین مستند به مصوبات  شماره 76229 مورخ 23-2-97 شورایعالی اداری و هیات محترم وزیران و ارسال به مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهایی.

  • سازماندهی تشکیلات ستادمرکزی  برگزاری مراسم اربعین ( براساس مصوبه  شماره 21382-م-52550 مورخ 11/8/95 هیات محترم وزیران در تشکیلات وزارت کشور .

  • ایجاد دبیرخانه ستاد ملی اطلاع رسانی اقتصادی دولت بر اساس مصوبه شماره 70109 مورخ 29-5-97 شورایعالی هماهنگی امور اقتصادی کشور .

  • ايجاد دبيرخانه هيات مركزي حل اختلاف و رسيدگي به شكايات شوراهاي اسلامي در حوزه معاونت عمراني.

  • تدوین درجه بندی فرمانداری ها و بازنگری شرح وظایف و تشکیلات تفضیلی فرمانداری ها و بخشداری ها.

  • بازنگری نمودار سازمانی و تشکیلات استانداریها و ایجاد پست معاون هماهنگی امور اقتصادی  در تشکیلات کلیه استانداری ها.

  •  بازنگري نمودار سازماني و تشکیلات تفصیلی و شرح وظایف ستاد وزارت کشور و ایجاد معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ایی.

  • اجرای حسابداری تعهدی براساس دستورالعمل­ های وزارت اموراقتصادی و دارایی در قالب سیستم یکپارچه مالی MIS

  • انجام کلیه فرآیند خرید و قراردادهای وزارت كشور درچارچوب سامانه تدارکات الکترونیک دولت بمنظور شفاف سازی معاملات و نيز ثبت قراردادها در پايگاه ملي مناقصات و مستندسازي قراردادها

  • طرح تكريم ارباب رجوع ( تهيه اقلام و احداث ميز خدمت )

  • اجراي برنامه مديريت سبز ( شامل مديريت مصرف انرژي، آب، مواد اوليه، تجهيزات و كاغذ در كليه دستگاه‌هاي اجرايي )

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha