کد خبر 155605
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
توضیح سازمان مدیریت بحران درخصوص روند مدیریت سیل اخیر در برخی از مناطق استان قزوین

در پی درج مطلبی باعنوان" سازمان مدیریت بحران چه مسئولیتی دارد؟ "در روز شنبه مورخ 16-5-1400 با کد خبر ۵۷۶۹۳ به قلم آقای مهدی زارع، در روزنامه پیام ما توضیحات زیر منتشر می گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به نقل از سازمان مدیریت بحران، متن کامل توضیحات بدین شرح است.
جناب آقای خدیشی
مدیر مسئول محترم روزنامه پیام ما
سلام علیکم
با احترام؛ درپی درج مطلبی باعنوان" سازمان مدیریت بحران چه مسئولیتی دارد؟"در روز شنبه مورخ 16-5-1400 با کد خبر ۵۷۶۹۳ به قلم آقای مهدی زارع، مطالب ذیل جهت درج و تنویر افکار عمومی ارسال می‎گردد، لطفاً دستور فرمایید بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات، جوابیه این سازمان درهمان صفحه درج گردد.
شرح واقعه: روز دوشنبه مورخ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ بارندگی به میزان ۴۰ میلی متر  به مدت  ۴۵ دقیقه، موجب بالا آمدن سطح رودخانه فصلی شهرستان آوج شد که متأسفانه موجب مرگ۵ نفر از سرنشینان یک خودرو شد. به اعتقاد کارشناسان علت حادثه تغییر اقلیم می باشد که در همین تابستان باعث سیل های مخرب در نقاط مختلف دنیا از جمله کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا و اروپا شده است.
- بر اساس ماده ۱۱ قانون مدیریت بحران کشور و شاخص های تعیین شده،  سطح این حادثه شهرستانی برآورد شده است اما بدلیل درخواست مدیریت بحران استانداری قزوین، رییس سازمان مدیریت بحران شخصاً به محل اعزام و از نزدیک بر مدیریت و امدادرسانی به حادثه دیدگان نظارت نمود.
- نگارنده در بخشی ذکر نمودند “ سازمان مدیریت بحران کمتر واکنشی در پیشگیری، هشدار و پاسخ نشان نداد” در حالیکه برای کسانی که کمترین آشنایی با مفاهیم مدیریت بحران دارند می دانند که پیشگیری فرایندی کوتاه مدت و آنی محدود به زمان وقوع حوادث نیست و در این مورد خاص اخطاریه سازمان هواشناسی که به موجب قانون مسئول هشدار مخاطرات جوی است در روزهای شنبه و یکشنبه صادر و مکرر از طریق رسانه های جمعی و خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی شد. نکته موجب تعجب ادعای عدم پاسخ است که باید گفت: مگر می شود با وجود دستگاههای خدمات رسان شبانه روزی مانند هلال احمر، اورژانس ، راهداری، نیروهای نظامی و انتظامی و … که تا دور افتاده ترین نقاط کشور فعالیت دارند عملیات پاسخی انجام نشده باشد؟
- مطالب عنوان شده کلی گویی، فاقد هرگونه مطلب تازه، بر اساس ذهنیات غیر کاربردی، با کمترین آشنایی با ساختار مدیریت بحران بیان شده و توصیه های ارایه شده کمترین نمونه ای در هیچ کجای دنیا در خصوص وظیفه حاکمیتی مدیریت بحران ندارد .
- مبنای عمل در مدیریت بحران کشور، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و روح مدیریت بحران کار تیمی و استفاده از کلیه ظرفیت های کشور می باشد. تولید داده کار مراکز علمی، تخصصی و کار سازمان مدیریت بحران سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت و پشتیبانی عنوان شده است.
-   با توجه به تعداد موضوعات مانند مسکن، راه، بهداشت، کشاورزی، ارتباطات، رسانه، اجتماع، اقتصاد، حقوق، امنیت  و .. ، انواع حوادث مانند زلزله، سیل، خشکسالی، سرمازدگی ، ریزگرد و … به نوعی کلیه دستگاههای کشور را شامل می شود، امکان تجمیع همه آنها در یک سازمان ممکن نیست جز اینکه از ظرفیت آنها بر اساس اشتراکات مخاطرات طبیعی استفاده نمود.
- مشکل اساسی در مطلب ارایه شده محدود نمودن مدیریت بحران کشور به سازمان مدیریت بحران در وزارت کشور است در حالیکه مدیریت بحران کشور شامل انواع دستگاههای دولتی، عمومی، خصوصی، نظامی، سازمان های غیر دولتی، مراکز علمی و دانشگاهی می باشد که از متخصصان مربوطه بهره می برند و در جمع شاغلان در سازمان مدیریت بحران کشور  نیز انواع جوانان با تخصص های مرتبط و مدیران با سابقه تجربی کافی وجود دارد که با تعهد به ایفای مسئولیت اشتغال دارند.
- ادعای عدم دخالت مدیریت بحران کشور در حوادث که در متن آمده ناسپاسی و نادیده گرفتن تلاش افرادی است که شبانه روزی در سرما و گرما در انواع حوادث برای تأمین ایمنی و آسایش مردم آسیب دیده از آسایش خود و خانواده گذشت نموده اند.
- بنظر می رسد ورود نویسنده به مباحث در رشته های مختلف که گهگاه در رسانه ها نیز منعکس می گردد ایشان را تخصص اصلی خود که زمین شناسی و زلزله شناسی است دور نموده است که توصیه اکید اظهار نظر در حیطه تخصص و تجربه با در اختیار داشتن اطلاعات لازم از نحوه اقدام عملی دستگاهها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha