کد خبر 202118
۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
گزارش اهم اقدامات مرکز فن آوری اطلاعات وزارت کشور به مناسبت هفته دولت

مرکز فن آوری اطلاعات ، امنیت و هوشمند سازی وزارت کشور در گزارشی اجمالی از عملکرد یک ساله این حوزه به مناسبت هفته دولت به توسعه سامانه " ایران من" به عنوان ابزاری موثر برای رضایت احاد جامعه از جمله دریافت شکایات و پیشنهادت مردمی به صورت چند رسانه ای و امکان بررسی آن توسط مسوولین حاکمیتی اشاره کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، فهرست مهم ترین اقدامات صورت گرفته توسط مرکز فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی این وزارت خانه در یک سال اخیر به شرح ذیل است :

توسعه سامانه ایران من  به عنوان ابزاری موثر در ارتقای مشارکت آحاد جامعه، تحقق اهداف دولت الکترونیک و ارائه هدفمند خدمات مرتبط با ماموریت های وزارت کشور:

بی تردید، یکی از مهم ترین عوامل درارتقای رضایت آحاد جامعه، ایجاد سازو کاری مبتنی بر فن آوری اطلاعات جهت ارائه اطلاعات موردنیاز به شهروندان و دریافت نقطه نظرات، پیشنهادات و شکایات آنان در حوزه های مرتبط با ماموریت های دستگاه است. در این راستا، سامانه ایران من به عنوان سامانه ای جامع در جهت ارائه خدمات الکترونیک وزارت کشور با قابلیت های ذیل توسعه یافته است:

-  در این سامانه بخشی با نام صدای من با رویکرد دریافت پیشنهادات و شکایات مردمی بصورت چند رسانه ای (نوشتاری، صدا، عکس و فیلم) و بررسی آنها توسط مسئولین حاکمیتی (استانداران، فرمانداران و بخشداران) به منظور رسیدگی به موضوعات حوزه جغرافیایی که درآن مسئولیت دارند و نیز ارائه خدمات الکترونیک طراحی شده است. بدین ترتیب مردم شریف می توانند مطالب خود را در قالب نوشتاری، صوت، عکس و یا فیلم برای مسئولان ذیربط ارسال نموده و استانداران، فرمانداران و بخشداران به عنوان نمایندگان دولت بر شیوه رسیدگی بر آن نظارت داشته باشند.

 -این سامانه بخش دیگری تحت عنوان روستای من دارد که روستائیان عزیز و یا علاقمندان به روستا می توانند ایده ها، شکایات و درخواست های غیر رسمی خود را در آن محل بارگذاری کنند.

-علاوه بر موارد فوق بخشی بنام سلامت من برای استعلام وضعیت تزریق واکسن کرونا فراهم شده است که از طریق بارکد دو بعدی امکان استعلام فرد بدون نیاز به کنترل هویت وی توسط مجموعه های مختلف مثل مهمان پذیرها و رستوران ها میسر می باشد. بخش سلامت من با اتکا به سکوی هوشمند ایران من برای اولین بار در کشور این امکان را فراهم آورده که پنجره اطلاعاتی دقیقی در اختیار نقش آفرینان و تصمیم گیران حوزه بحران قرار گیرد.

با استفاده از این امکان می توان تصمیم های داده محور و جامعی را اخذ نمود و هزینه های آزمون و خطای شرایط بحران را به حداقل رساند. بدین منظور با اتصال اطلاعات تمامی دستگاه های ذیربط دولتی کشور به یکدیگر پنجره جامعی از بحران کرونا درکشور ایجاد شده است.

 -  باتوجه به این امر که در حال حاضر، یکی از دغدغه های کشور در حوزه توزیع مناسب یارانه آرد و نان و مقابله با هرگونه تخلف احتمالی دراین امر است، استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان راه حلی کلیدی در این حوزه مدنظر قرار گرفته و توسعه سامانه ایران من صورت پذیرفته است. بدین ترتیب که در سامانه ایران من، بخشی برای شکایت اصناف و بازرسی آنان اضافه شده است. با استفاده از این سامانه، آحاد جامعه قادر به ثبت شکایت خود در زمینه تخلفات مربوطه نظیر گران فروشی، کم فروشی، عدم رعایت بهداشت، افزودنی های غیرمجاز و ... خواهند بود. همچنین دریافت گزارش های موردنیاز در سطوح مختلف در این سامانه لحاظ گردیده است.

- سامانه ایران من، به عنوان پنجره واحد خدمات ستاد و صف وزارت کشور لحاظ گردیده است که شامل قابلیت ها و زیرخدمات زیر است:

۱- سکوی پنجره واحد خدمات در اپلیکیشن ایران من

۲- سامانه ورود یکپارچه (Engine ۱SSO)

۳- سامانه متمرکز درگاه API

۴- سامانه جامع  اربعین حسینی شامل زیرسیستم های:

•   ثبت نام زائرین اربعین

•   کارت دیجیتال زائرین

•   ارائه محتوای دیجیتال

•   اطلاعات پایانه های حمل و نقل

•   خدمات مکان محور

•   خدمات مبتنی برکدهای دستوری

•   خدمات هلال احمر

•   آموزش های فرهنگی، بهداشتی و ... به زائرین

•   ثبت نام موکب و اطلاعات مربوط به خدمات آن ها

•   مدیریت اطلاعیه و اخبارهای مربوط به راهپیمایی باشکوه اربعین

•   خدمات مربوط به مراکز درمان

•   مدیریت پارکینگ ها

•   نظرسنجی اربعین حسینی

۵-سامانه مدیریت فرآیندهای ایران من در برگیرنده:

•  پورتال های ورودی شهروندان

•  ارائه خدمات بر مبنای احراز هویت

•  سامانه مدیریتی و اپراتوری ایران من

•  گزارشات مدیریتی ایران من

۶- ارائه خدمات الکترونیک دربرگیرنده:

  • خدمات سازمان  ثبت احوال
  • خدمات استانداری ها، فرمانداری و بخشداری ها
  • خدمات سازمان شهرداری ها
  • اتاق وضعیت روستا
  • بازرسی هوشمند نانوایی ها
  • سامانه کوی رضا
  • شکایات شهرداری ها
  • اصناف 
  • اطلاع رسانی و اخبار وزارت کشور
  • بحران یار مربوط به سازمان مدیریت بحران

انجام تمهیدات لازم جهت برگزاری انتخابات الکترونیک دربرگیرنده اجرای پیش ثبت نام الکترونیک داوطلبین دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی:

به کارگیری موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند نقشی موثر درافزایش سرعت و دقت فرآیندهای انتخابات ایفا نماید. در این راستا برنامه ریزی های لازم جهت برگزاری الکترونیک فرآیندهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار می شود، به انجام رسیده است.

بدین ترتیب در گام نخست انجام پیش ثبت نام داوطلبین به صورت الکترونیک انجام پذیرفته و در این راستا، فرم های الکترونیک مورد نیاز در پنجره واحد خدمات وزارت کشور در اختیار داوطلبین انتخابات قرار گرفت. امید است با استمرار تلاش های مورد نیاز در برگزاری انتخابات الکترونیک و انجام استعلامات الکترونیک مربوطه، گامی بلند در جهت هرچه باشکوه برگزار شدن انتخابات برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha