کد خبر 212003
۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
نشست هیات تجاری خراسان رضوی با مسئولان مرکز توسعه صادرات روسیه برگزار شد

نشست هیات تجاری خراسان رضوی به ریاست یعقوبعلی نظری استاندار با مسئولان مرکز توسعه صادرات روسیه روز دوشنبه در مسکو برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، هیات تجاری خراسان رضوی متشکل از مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، راه آهن، جهاد کشاورزی، گمرک، راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، مدیران و فعالان اقتصادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، ۲ نفر از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان از یکشنبه در روسیه به سر می برد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در دومین روز از سفر هیات تجاری استان به روسیه گفت: این نشست با «نیکی شینا» رییس مرکز توسعه صادرات روسیه برگزار شده است.

امیر رضا رجبی افزود: در این نشست مشکلات فعالان اقتصادی ۲ کشور ایران و روسیه در روابط تجاری مطرح و پیشنهادهایی برای توسعه آن ارائه شد.

جمعی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی یکشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در قالب هیأتی به ریاست استاندار این استان به روسیه سفر کرده‌اند. در سفر این هیأت که در چهارچوب دیپلماسی استانی در راستای توسعه مناسبات ایران و روسیه صورت گرفته است، مذاکراتی با بخش‌های دولتی و نیز نشست‌های رو در رو فعالان بخش خصوصی مسکو و استان «چلیابینسک» برنامه‌ریزی شده است.

گذرگاه شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود، اینکه مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سنت پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما گذرگاه ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.

در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha