کد خبر 241761
۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۶
پروژه بزرگ زیرساخت قطار سریع‌السیر تهران شمال در آستانه عقد تفاهمنامه است

اجرای پروژه بزرگ زیرساخت راه‌آهن، قطار سریع‌السیر تهران - شمال، محرک توسعه اقتصادی در شمال ایران است و با پیگیری استاندار و همراهی نمایندگان مجلس، در آستانه عقد تفاهمنامه فی مابین شرکت سرمایه‌گذار چینی و مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران؛ با تلاش و پیگیری‌های استاندار مازندران و همراهی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، در راستای استفاده از ظرفیت فاینانس در توسعه حمل‌و نقل استان بویژه اتصال حمل‌ونقل ریلی از نوع قطار سریع‌السیرتهران - شمال به نقطه پیگیری و عقد تفاهمنامه فی مابین شرکت سرمایه‌گذار چینی و مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور رسید و شاهد ورود به فازهای بعدی این طرح بزرگ خواهیم بود.
در راستای ایجاد زیرساخت راه آهن سریع‌السیر تهران- شمال، چهارمین جلسه پیگیری نشست با سرمایه‌گذار چینی و استفاده از فاینانس ایران و چین در دفتر بازوند، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت تخصصی ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور و استاندار مازندران، مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه آهن و زیرساخت و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران و دستگاه مربوطه برگزار شد.
یوسف نوری، استاندار مازندران در راستای مباحث عقد تفاهم‌نامه اولیه در پروژه بزرگ راه آهن تهران – شمال، توضیح داد: مباحث عقد تفاهم‌نامه اولیه فی‌مابین شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور با هلدینگ چینی که جزو ۳ شرکت برتر دنیا در ایجاد ریل راه آهن بویژه در حوزه تونل‌های راه می‌باشد، مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
نوری با تاکید بر اینکه شرکت چینی آمادگی کامل خود را دراجرای عملیاتی پروژه راه آهن شمال اعلام داشت، خاطرنشان کرد: شرکت چینی با مطالعات اولیه و بررسی موضوعات طرح در طی سه جلسه در گذشته آمادگی خود را در این پروژه اعلام کرد و مقرر گردید ظرف یک هفته آتی؛ شرکت سرمایه‌گذار چینی و شرکت مادر تخصصی زیرساخت حمل‌و نقل کشور؛ اقدامات اولیه تفاهم‌نامه در جهت امضاء را تهیه و تدوین کنند.
وی افزود: در قالب این تفاهم‌نامه بروزرسانی مطالعات پروژه و همچنین پیوست ریل مازندران به شرق و غرب استان از گلوگاه تا رامسر با رویکرد ایجاد راه آهن رشت – ساری- مشهد، با توجه به نقشه کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب مازندران شکل خواهد گرفت.
نوری با بیان اینکه فاز اول پروژه از تهران به مازندران، قطار سریع‌السیر با ۲۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است، گفت: فاز اول به طول ۱۵۰ کیلومتر است که بخش عمده آن بصورت تونل می‌باشد.
نوری در ادامه اضافه کرد: ریل احداثی قطارسریع‌السیر متفاوت از ریل‌ها و ایستگاه‌های موجود در کشور خواهد بود.
استاندار مازندران با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور به کشور چین، تصریح نمود: با قرار گرفتن این پروژه در اولویت پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی امید می‌رود جزء طرح‌هایی باشد که در فاینانس دوم مدیران چین قرار گیرد.
استاندار مازندران با تاکید بر رهاشدگی پروژه راه آهن شمال، متذکر شد: این پروژه که حالت رهاشدگی داشته و صرفاً در جهت پایداربودن بودجه‌ای در پروژه‌های راه آهن کشور قرار گرفته بود، از سال آینده شاهد روند اجرایی این آن به همت شرکت مادرتخصصی و زیر ساخت وزرات راه و شهرسازی خواهیم بود.
نوری با بیان اینکه طرح و پروژه درحوزه زیرساخت راه آهن در مازندران بعد از انقلاب مغفول مانده بود، ابراز داشت: این پروژه می‌تواند در شمار پروژه‌های بزرگ ملی در مازندران در بعد از انقلاب در حوزه راه آهن قرار گیرد، ظرفیت‌هایی که برای این پروژه و اثرات بعدی آن انتظار می‌رود این پروژه را تبدیل به یک پروژه بزرگ اقتصادی نموده است.
وی به ظرفیت‌های اقتصادی پروژه اشاره کرد و گفت: حمل و نقل و ترافیک، موضوعات مرتبط با محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، کاهش هزینه سفر، افزایش تعداد سفر، سلامت سفر، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مبتنی بر ریل و ایستگاه‌های راه آهن از جمله مواردی است که موجب اقتصادی شدن پروژه و اجرایی شدن آن توسط شرکت سرمایه‌گذار چینی و شرکای داخلی آن خواهد بود.
مقام عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه در این جلسه همچنین به توسعه استان‌های شمالی در حوزه شهرسازی مبتنی بر ریل با توجه به زیست بوم گلستان، مازندران و گیلان پرداخته شد، اظهار داشت: ایجاد و تعریف شهرسازی به ریل موجب نظم بخشیدن به توسعه زیرساخت‌های شهری و ساخت و سازها در این استان‌ها خواهد شد.
وی افزود ‌: شکل‌گیری سرمایه‌گذاری پایدار و بهره‌ورانه در حوزه ساخت و ساز و سکونت حجم بالایی از متقاضیان که به سمت استان‌های شمالی می آیند، مرتفع خواهد شد. استاندار در پایان گفت: جدیت در پیگیری اجرایی این پروژه ادامه خواهد داشت و ضمن بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود راه‌آهن در پی افزایش از پتانسیل و ظرفیت ریلی و کنار ریلی نیز هستیم. این پروژه بزرگ راه آهن در شمال در راستای رونق اقتصادی و توسعه روابط تجاری و داخلی و برون مرزی در استان‌های شمالی و ایران شکل می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha