پرسش های متداول کلیات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- چطور می توان قانون انتخابات را دریافت کرد آیا می توان از سایت یا از طریق همین پورتال دانلود کرد؟
در پورتال اصلی وزارت کشور در زیر شاخه معاونت سیاسی و سپس دفتر انتخابات همه قوانین انتخابات و آیین نامه های مربوطه موجود می باشد که می توانید بهره برداری کنید.
- با توجه به اینکه در فصل زمستان بیشتر استانهای شمالی و مرکزی بارش برف و یخبندان و گاهاً با بسته شدن جاده های روستایی و اصلی مواجه می شوند و امکان هر گونه دسترسی در جهت برگزاری انتخابات را غیر ممکن می سازد آیا امکان تغییر زمان انتخابات مجلس وجود دارد ؟
با پیشنهاد وزارت کشور به شورای نگهبان و موافقت شورای نگهبان امکان تغییر زمان انتخابات مجلس وجود دارد ولی ملاحظاتی نظیر کم یا زیاد شدن مدت دوره نمایندگی برای آن دوره خاص زمان تغییر نیز موجود می باشد.
- آیا اخبار انتخاباتی ستاد انتخابات کشور و اقدامات و برنامه های انجام شده و یا درخواستهای ستاد از استانها از طریق سیستم جامع انتخاباتی هم ارائه می گردد تا همکاران در استانها بهره برداری کنند؟
اخبار عمومی انتخابات در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور برای همه فرمانداریها قابل دسترسی است. دستورالعمل های اداری انتخابات نیز در موقع لزوم از طریق سامانه جامع انتخابات برای فرمانداریها ارسال می شود.
کیفیت انتخابات مجلس شورای اسلامی
- مطابق اصل ۶۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بعد از ۱۰ سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی ، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می تواند اضافه شود، وزارت کشور در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟
اولاً به استناد همان ماده در متن ماده الزام قطعی و تکلیف قطعی تعیین نشده و قانونگذار از واژه «می تواند» استفاده کرده که در صورت فراهم بودن همه عوامل سیاسی، انسانی و جغرافیایی این تکلیف عملیاتی خواهد شد:ثانیاً وزارت کشور پس از انجام مطالعات گسترده و برگزاری جلسات متعدد و انجام کارشناسی ها و بررسیهای لازم در خصوص حوزه های انتخابیه کشور، در نهایت لایحه تغییرات حوزه های انتخابیه کشور را تهیه برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است که منتظر تصویب وابلاغ لایحه هستیم.
- تقسیم بندی و تعریف حوزه های انتخابیه در انتخابات مجلس شورای اسلامی چگونه است؟
در این انتخابات، حوزه های انتخابیه به حوزه اصلی و فرعی تقسیم می شوند و بر مبنای آخرین تغییرات حوزه های انتخابیه مصوب مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
- انتخاب نماینده در مرحله اول و دوم و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی به چه صورت است؟
انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مرحله اول منوط به کسب اکثریت حداقل یک پنجم کل آراء و در مرحله دوم و میاندوره ای با کسب اکثریت نسبی به هرمیزان است.
- کیفیت انتخابات مجلس شورای اسلامی چگونه می باشد؟
انتخابات مجلس شورای اسلامی بصورت مستقیم و عمومی و با رأی مخفی صورت می گیرد.
- در صورتی که آرای دو یا چند نفر از نامزدها مساوی باشد ملاک انتخاب چگونه است؟
ملاک انتخاب یک یا چند نفر از آنان، با روش قرعه می باشد که در جلسه مشترک هیأتهای اجرایی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه صورت می گیرد.
- چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان اکثریت حداقل یک پنجم آراء حاصل نگردید انتخابات به چه شکلی خواهد بود؟
نتیجه انتخابات دو مرحله ای خواهد بود. بدین معنی که از بین نامزدهایی که اکثریت حداقل یک پنجم آراء را در مرحله اول بدست نیاورده اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان موردنیاز از بین کسانی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته اند در مرحله دوم شرکت می کنند. و در صورتی که تعداد نامزدهای باقیمانده کمتر از دو برابر باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت می کنند.
- مدت زمان اخذ رأی چگونه می باشد؟
انتخابات در یک روز انجام می شود و مدت آن حداقل ده ساعت و در صورت ضرورت قابل تمدید می باشد. و تشخیص ضرورت و مدت تمدید انتخابات برعهده وزیر کشور است.
- برنامه روزهای تعطیل رسمی در برنامه زمانبندی انتخابات چگونه می باشد ؟
کلیه برنامه های انتخابات طبق برنامه زمانبندی انجام می شود حتی اگر در روز تعطیل عمومی یا رسمی واقع شده باشد.
انتخابات الکترونیکی
- آیا انتخابات مجلس به صورت رایانه ای برگزار می شود؟
با هماهنگی و نظر شورای نگهبان تمامی فرآیندهای انتخابات به جز شمارش و اخذ رأی بصورت الکترونیکی در بستر سامانه جامع انتخابات برگزار می گردد.
- ملاک اخذ رأی از رأی دهندگان در انتخابات الکترونیکی چیست؟
ملاک اخذ رأی از رأی دهندگان در انتخابات الکترونیکی ، احراز عدم ثبت شمارة ملی رای دهنده در سامانه انتخاباتی است.
- انتخابات الکترونیکی به چه نحوی برگزار می گردد؟
با تأیید شورای نگهبان از امضاهای الکترونیکی مجریان و ناظران استفاده می شود. همچنین در صورت برگزاری همزمان چند انتخابات، در هر شعبة اخذ رأی از یک دستگاه به طور مشترک برای تمامی انتخابات در اخذ رأی و شمارش آراء با تأیید شورای نگهبان استفاده می شود.
ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی
- ارائه مدرک تحصیلی برای ثبت نام داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی چنانچه فرد داوطلب در زمان قانونی قادر به ارائه اصل مدرک نباشد آیا گواهی دانشگاه برای ثبت نام کافی است و یا حتما ملزم به ارائه مدرک می باشد؟
بله گواهی که مبنی بر اینکه ایشان دارای مدرک فوق لیسانس می باشد.
- آیا برای ثبت نام داوطلبین به کارت ملی هوشمند نیاز است و یا کارت ملی قبلی هم برای ثبت نام قابل قبول است؟صرفا کارت ملی قبلی برای ثبت نام کافی است و یا ارائه گواهی درخواست کارت ملی نیز نیاز است؟ آیا ارائه گواهی درخواست کارت ملی هوشمند به تنهایی قابل قبول می باشد؟
بله
- با توجه به خرید سربازی توسط برخی از داوطلبین ، خواهشمند است بفرمایید امکان ثبت نام از این داوطلبین با این شرایط وجود دارد یا خیر؟
شخص می بایست مدرکی دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت خود از اداره وظیفه عمومی ارائه نماید.
- داوطلب دارای مدارک کپی برابر اصل می باشد و اصل مدارک آن مفقود گردیده است جهت ثبت نام آیا می توان ثبت نام نمود؟
چنانچه مدرک مورد نظر به تأیید دانشگاه رسیده باشد.
- آیا منعی برای ثبت نام کارمندان فرمانداری یا بخشداری در انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد؟
در صورتی که در روند برگزاری انتخابات دخالتی نداشته باشند منعی ندارد.
- آیا خدمت دوران سربازی یه صورت امریه در دستگاه اجرایی در پست کارشناسی جزء سابقه اجرایی قید شده در تبصره ۲م ۲۸ ق انتخابات محسوب می شود ؟
با عنایت به حذف تبصره ۲ قانون، برخورداری از سوابق اجرایی شرط لازم برای ثبت نام تلقی نمی شود.
- شرایط تحصیلی برای انتخابات شوندگان انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و کیفیت ارائه آن چگونه است؟
با حذف تبصره ۲ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ، بر اساس بند ۴ ماده ۲۸ این قانون مدرک تحصیلی لازم برای ثبت نام در انتخابات فوق، صرفا کارشناسی ارشد یا معادل آن می باشد و داوطلب هنگام ثبت نام باید مدرک تحصیلی مورد تایید مربوطه را به متصدیان ثبت نام ارایه دهد.
- مدرک معادل کارشناسی ارشد در انتخابات چه سطح و پایه ای از مدارک حوزه بوده و مرجع تایید کننده این مدارک چه مرجعی است؟
مدارک سطح سه حوزه، معادل فوق لیسانس محسوب می شوند و مرجع تایید کننده این مدارک نیز مرکز مدیریت حوزه علمیه قم می باشد.
- آیا ایثارگران شامل آزادگان، جانبازان و فرزندان شهدا جهت داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی از مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می گردند و در صورت تایید، درصد جانبازی برای کسب این امتیاز چند درصد است و ایشان برای استفاده از این مزایا چگونه عمل می کنند؟
طبق ماده ۱۸ قانون تسهیلات استخدامی جانبازان مصوب ۳۱/۳/۷۴ و تبصره ماده ۲۱ قانون حمایت از آزادگان مصوب ۱۳/۹/۶۸ و بند الف ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم وحسب نظر شورای محترم نگهبان مدارک تحصیلی ایثارگران(آزادگان، جانبازان و فرزندان شهدا،) جهت داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی یک مقطع تحصیلی بالاتر محسوب می شود. و ایثارگران (جانبازان با هر میزان درصد جانبازی و آزادگان و فرزندان شهدا ) به هنگام ثبت نام، مدارک ایثارگری خود را به همراه مدرک تحصیلی که حداقل لیسانس می باشد و سایر مدارک مربوطه ، ارائه می نمایند.
- آیا بازنشستگان نیروهای مسلح نیاز به ارائه کارت پایان خدمت در زمان ثبت نام دارند، در صورت منفی بودن پاسخ چه مدرکی برای تشخیص وضعیت خدمت وظیفه عمومی آنها نیاز است؟
براساس ماده۲۱ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات، آن دسته از بازنشستگان نیروهای مسلح که کارت پایان خدمت خود (کادر یا وظیفه) رادریافت نکردهاند باید مدرکی معتبر دال بر روشن شدن پایان خدمت خود، ارائه نمایند.
- آیا نماینده مجلس شورای اسلامی که دارای مدرک فوق دیپلم و دو دوره سابقه نمایندگی می باشد، می تواند به عنوان داوطلب ثبت نام نماید؟
با توجه به اینکه براساس تبصره ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هردوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی برای شرکت در انتخابات محسوب می شود، ایشان می تواند با احتساب دو مقطع تحصیلی یعنی لیسانس و فوق لیسانس، در این انتخابات مجلس به عنوان داوطلب ثبت نام نماید.
- انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید حداقل و حداکثر چند سال سن داشته باشند؟
حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام
- در چه فاصله زمانی قبل از ثبت نام می بایست اشخاص مطرح در ماده ۲۹ استعفا دهند؟
حداقل شش ماه قبل از ثبت نام
- مسئولین و کارکنان دولت مشمول استعفای پیش از ثبت نام داوطلبان کدامند؟
به استناد بندهای الف ، ب وج ماده ۲۹ قانون انتخابات و نیز تبصره یک همین ماده بسیاری از مدیران ارشد ومدیران ستادی و همچنین استانداران، معاونین ومشاورین استانداران، فرمانداران و بخشداران، شهرداران و روسای مناطق شهرداری و. ..
در صورتی که قصد داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در هر یک از حوزه های انتخابیه سراسر کشور را دارند باید ۶ ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا دهند. همچنین بسیاری از مدیران استانی نیز در صورت کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی در حوزه مسئولیت خود بایستی از سمت خود استعفا دهند.
لازم به ذکر است مطابق تبصره یک این ماده کلیه مقامات دارای عناوین همطراز با عناوین مذکور هم بایستی از سمت خود استعفا دهند.
- نحوه ثبت نام از داوطلبان چگونه می باشد؟
براساس ماده( ۲۱) آیین نامه اجرایی ـ (اصلاحی ۲۲/۸/۱۳۹۰) داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی براساس ماده (۴۵) قانون و تبصره های (۱) و (۲) آن ظرف مهلت مقرر قانونی به فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه و یا وزارت کشور و در خارج از کشور به سفارتخانه ها، کنسولگری ها و نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران مراجعه و با ارایه و تکمیل موارد زیر، ضمن اخذ رسید، آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام می کنند:
- اصل شناسنامه عکس دار و کارت ملی خود
- 10 قطعه عکس سه در چهار جدید
- سه نسخه تصویر تمامی صفحات شناسنامه و سه نسخه تصویر کارت ملی
- اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر
- اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت خدمت وظیفه عمومی
- دریافت و تکمیل فرم اعلام داوطلبی، در حضور فرماندار یا بخشدار یا مسئول ثبت نام در وزارت کشور، سفارتخانه، کنسولگری یا نمایندگی سیاسی
- ارایه گواهی رسمی مبنی بر تأیید قبول استعفاء و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل موضوع ماده (۲۹) قانون.
- آیا افرادی که برای ثبت نام مشمول ماده ۲۹ قانون می باشند، بایستی از مقام و پست خود استعفا نمایند؟ وچنانچه فردی در انتخابات رأی لازم را بدست نیاورد می تواند مجدداً در پست و مقام قبلی خود بازگردد؟
داوطلبان مشمول ماده ۲۹ بایستی از سمت مدیریتی استعفا دهند آنها و به نوعی در آن پست شاغل نباشند اما می توانند با عنوان کارمند معمولی به خدمت خود ادامه دهند. بازگشت افراد مورد نظر به سمت مدیریتی خود تابع قوانین و مقررات اداری و استخدامی مربوطه می باشد.
- برادر یکی از داوطلبان همزمان معاون عمرانی فرماندار، رئیس هیات بازرسی انتخابات ومسئول کمیته پشتیبانی ستاد انتخابات مرکز حوزه در همان حوزه است. آیا چنین نسبتی با داوطلب بودن فرد به لحاظ قانونی منافات دارد؟
همانطور که در ماده ۳۳ قانون و تبصره ۲ ذیل ماد۵۹آئین نامه ذکر گردیده است هیچ یک از اعضای هیأت اجرایی و ناظرین شورای نگهبان و اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای نباید در حوزه انتخابات با داوطلبان خویشاوندی نسبی و سببی داشته باشند و رئیس هیأت بازرسی انتخابات و مسئول کمیته پشتیبانی شامل هیچکدام از موارد ذکرشده نمی باشد.
- آیا گواهی اشتغال به تحصیل در دوره دکترا در صورت نداشتن اصل مدرک کارشناسی ارشد مورد پذیرش می باشد؟
بله با ارائه کارت دکتری
- مرجع قانونی تشخیص رزمنده بودن افراد (شش ماه حضور داوطلبان در جبهه) کدام اداره یا نهاد می باشد؟
بنیاد شهید و امور ایثار گران و ستاد کل نیروهای مسلح
- آیا فردی که ۲ دوره متوالی بعنوان نماینده در مجلس حضور داشته باشد می تواند مجدداً ( برای سومین بار) کاندیدای انتخابات شود؟
داوطلبی ایشان برای سومین بار متوالی با رعایت مندرج در ماده ۲۸ و ۳۰ بلامانع است.
- سن رأی دهندگان مجلس ۱۸ و میاندوره ای خبرگان ۱۵ سال تمام است، اصلاحیه آن چگونه است؟
براساس اصلاحات انجام شده سن رأی دهندگان در تمامی انتخابات ۱۸ سال تمام است. «براساس مصوبه دومین اجلاس رسمی مجلس خبرگان مورخ ۱۴/۶/۸۶ بند«ب» ماده ۴ قانون انتخابات مجلس خبرگان، سن رأی دهندگان اصلاح و به داشتن ۱۸ سال تمام » تغییر یافته است.
- آیا مرجع صدور مدرک تحصیلی طلاب علوم دینی صرفاً از طرف مدیر محترم مرکز حوزه علمیه قم می باشد و مدارک صادره از سوی مدیران محترم حوزه های علمیه سایر شهرستانها برای داوطلب انتخابات معتبر نمی باشد؟
صرفا از طرف مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
- شرایط داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی کدامند؟
بر طبق ماده ۲۸ قانون انتخابات انتخاب شوندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
- اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه
- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن
- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه
- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی ، شنوایی و گویایی
- حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام.
هیات اجرایی
- انتخاب معتمدین ازاختیارات فرماندار و بخشدار است یا اعضای اداری هم درانتخاب معتمدین نقش دارند؟
در ماده ۳۲ قانون صراحتاً ۲ حکم به لحاظ شکلی برای فرماندار و بخشدار بیان شده است:
- تشکیل جلسه
- شخصاً ۳۰ نفر را انتخاب و در جلسه فوق به اطلاع دو نفر دیگر می رساند
- سپس به هیأت نظارت معرفی می نماید.
برای تبیین این موضوع که فرماندار و بخشدار باید شخصا افراد را معرفی کند از وجود عبارتهای زیر مشخص می شود:
۱- در انتهای ماده ۳۲ از لفظ «می نماید» استفاده شده است نه «می نمایند». مشخص است که فعل مفرد حکایت از معرفی افراد در نامه ای است که صرفاً شخص فرماندار امضاء کرده است.
2- در تبصره ۱ ماده ۳۲ صراحتاً آمده است:«چنانچه هیأت نظارت، معتمدین پیشنهادی فرماندار یا بخشدار را تایید ننمود.
3- در تبصره فوق الذکر ، قانونگذار فرماندار یا بخشدار (نه اعضای اداری) را موظف نموده که به تعداد دو برابر افراد واجد شرایط دیگری را به هیأت نظارت پیشنهاد نماید.
4- تبصره ۴ ماده مذکور نیز فرمانداران و بخشداران را موظف نموده تا از معرفی کسانی که در هیأتهای اجرائی و شعب اخذ رأی انتخابات قبل، مرتکب تخلف شده باشند برای عضویت در لیست معتمدین و عضویت شعب اخذ رأی خودداری نمایند.
- در راستای ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه حضور دادستان در هیأت های اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه های فرعی ، دادستانی مرکز استان نسبت به معرفی معاونین خود جهت حضور در هیات های اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه های فرعی اقدام نموده اند. لطفاً در خصوص امکان حضور معاونین دادستان در هیات اجرایی این فرمانداری را ارشاد فرمایید.
خیر دادستان باید شخصا در جلسات هیات اجرایی شرکت نماید تنها زمانی که آن حوزه دادستان نداشته باشد معاون ایشان می تواند به عنوان جانشین شرکت نماید.. و براساس ماده ۲۴ آیین دادرسی در حوزه قضایی بخش وظایف دادستان برعهده رئیس حوزه قضایی و در غیاب وی دادرس علی البدل دادگاه می باشد و با لحاظ مستند اشاره شده وظائف دادسراها در حوزه قضایی بخش با رئیس حوزه قضایی بوده با عطف به استلال فوق رئیس حوزه قضایی بخش در جلسات هیأت اجرایی موضوع ماده ۳۱ قانون انتخابات به عنوان دادستان در جلسات مذکور حضور داشته باشد.
- در راستای ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه حضور دادستان در هیأت های اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه های فرعی ، دادستانی مرکز استان نسبت به معرفی معاونین خود جهت حضور در هیات های اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه های فرعی اقدام نموده اند. لطفاً در خصوص امکان حضور معاونین دادستان در هیات اجرایی این فرمانداری را ارشاد فرمایید.
خیر دادستان باید شخصا در جلسات هیات اجرایی شرکت نماید تنها زمانی که آن حوزه دادستان نداشته باشد معاون ایشان می تواند به عنوان جانشین شرکت نماید.. و براساس ماده ۲۴ آیین دادرسی در حوزه قضایی بخش وظایف دادستان برعهده رئیس حوزه قضایی و در غیاب وی دادرس علی البدل دادگاه می باشد و با لحاظ مستند اشاره شده وظائف دادسراها در حوزه قضایی بخش با رئیس حوزه قضایی بوده با عطف به استلال فوق رئیس حوزه قضایی بخش در جلسات هیأت اجرایی موضوع ماده ۳۱ قانون انتخابات به عنوان دادستان در جلسات مذکور حضور داشته باشد.
- باتوجه به ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس آیا در حوزه انتخابیه ای که دارای حوزه های فرعی می باشد در انتخاب اعضای هیات اجرایی،انتخاب افراد ازحوزه اصلی برای حوزه های فرعی و بالعکس امکان پذیر خواهد بود؟ منظور از حوزه انتخابیه چیست؟
معتمدین باید از اقشار و معتمدین مردم آن حوزه انتخابیه باشند و ۳ سال سابقه سکونت داشته باشند.
- با توجه به وجود عبارت تشکیل جلسه در ماده ۳۲ قانون، آیا الزامی برای تصویب معتمدین در جلسه وجود دارد؟
در قانون حکم نشده است که ۳۰ نفر معتمد پیشنهادی باید به تصویب جلسه (فرماندار، دادستان و رئیس اداره ثبت احوال) برسد.
- آیا در تعیین معتمدین هیأت اجرایی، هر یک از اعضای اداری(فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال) باید ۱۰ نفر را معرفی کنند؟
در هیچ قسمت از قانون حکمی دراین جهت که معرفی ۳۰ نفر معتمد را باید بین فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال تقسیم کرد یا به عبارتی هر یک از آنان، ۱۰ نفر را معرفی کنند نیامده است. لیکن انتخاب معتمدین باید با مدیریت فرماندار بدور از تنش انجام شود.
- آیا در تعیین ۳۰ نفر معتمدین هیأت اجرایی اعضای اداری نیز باید نظر بدهند یا صورتجلسه شود؟ موضوع ماده ۳۲ قانون؟ یا فرماندار به تنهایی باید معرفی نماید؟
بله باید نظر بدهند و صورتجلسه تهیه شود ولی اسامی با امضای فرماندار/بخشدار به هیات نظارت ارسال می گردد.
- درخصوص ارسال لیست معتمدین به شورای نگهبان، شورای نگهبان اظهار دارد که دادستان و ثبت احوال باید به همراه فرماندار لیست را امضا نموده و تایید کنند اگر فقط ثبت احوال و فرماندار امضا نمایند آیا دادستان می تواند مدعی شود که باید لیست به امضا آن برسد یا می توان با دو امضا لیست را ارسال کرد؟
لیست فوق فقط باید امضای فرماندار یا بخشدار را داشته باشد و مراتب در قانون عنوان شده است.
- آیا عضو هیأت اجرائی می تواند همزمان در هیأتهای اجرائی دیگر عضو شود؟
خیر.
- آیا امکان دارد دادستان به عنوان عضو اداری هیات اجرایی به جای خود نماینده در جلسات بفرستد؟
حوزه هایی که دادستان دارد خود دادستان و در هر صورت مستند به ماده ۸۸ و ماده ۲۴ آئین دادرسی کیفری می تواند شخص دیگری نیز جای خود معرفی نماید.
- آیا فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه مکلف به انتخاب ۳۰ نفر از معتمد از بین معتمدین شهرستان های حوزه فرعی نیز می باشد؟
با توجه به سکونت سه سال و همچنین بومی بودن،معتمدین می بایست از حوزه انتخابیه انتخاب شوند.
- آیا حضور رئیس هیأت اجرایی در جلسات ضروری است؟
بلی مطابق ماده ۳۴ قانون انتخابات اعضای هیأت اجرایی پس از پذیرفتن عضویت، ملزم به شرکت در جلسات و امضای صورتجلسات و اعتبارنامه منتخبین و انجام سایر وظایف قانونی می باشند.
- آیا بازنشستگان نیروهای نظامی می توانند درامور اجرایی یا نظارتی شرکت داشته باشند؟
بکارگیری کارکنان بازنشسته کشوری و لشکری در امر برگزاری انتخابات با رعایت ضوابط و مقررات قانونی بلامانع می باشد.
- در شهرهای تابعه شهرستان، نحوه انتخابات مجلس شورای اسلامی به چه صورت خواهد بود.
در زمان برگزاری انتخابات، در یک شهرستان هیأت اجرایی شهرستان ودر بخشهای تابعه (بجز بخش مرکزی) هیأت اجرایی بخش تشکیل می شود و انتخابات شهرستان و کلیه شهرها و روستاهای تابعه بخش مرکزی توسط هیأت اجرایی شهرستان و انتخابات کلیه شهرها و روستاهای سایر بخشها (بخش های مستقل) هم توسط هیأت اجرایی همان بخش انجام می شود.
شعب و اعضای شعب
- شرح وظایف نماینده ارشد فرماندار و نماینده فرماندار در شعب اخذ رای چیست؟
هر دو در یک سطح می باشند ولی جهت تسهیل مدیریت شعبه اخذ رای و جلوگیری از دو رویه متفاوت نماینده ارشد مسولتعیین می شود تا انتقال دهنده مسایل شعبه به مقام مافوق باشد.
- آیا بسیجیان می توانند در امور اجرایی یا نظارتی همکاری داشته باشند؟
بکارگیری نیروهای بسیج برای حفاظت شعب اخذ رأی تابع شرایط خاص و در صورت درخواست ناحیه انتظامی استان و تصویب شورای تأمین استان امکان پذیر است لیکن بهره گیری از خدمات این قبیل افراد و بدون ذکر عنوان و برای تأمین عوامل اجرایی شعب اخذ رأی بلامانع می باشد.
- شعبه ای در سالهای قبل به صورت سیار بوده است و اکنون آن منطقه جزو شهر و دارای مسجد و اماکن ورزشی است چگونه از سیار به ثابت تبدیل شود؟
در زمان تشکیل هیأت اجرایی به هیأت اجرایی پیشنهاد بدهید تا همه تغییرات مورد نظر در تعداد ومحل ووضعیت شعب اخذ رأی تصویب نمایند.
حق الزحمه عوامل اجرایی
- روش پرداخت حق الزحمه عوامل اجرایی انتخابات چگونه خواهد بود؟
بر اساس تصمیم گیری معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی وزارت کشور می باشد در انتخابات مجلس شورای اسلامی حق الزحمه کلیه عوامل اجرایی و بازرسی انتخابات اعم از اعضای هیأتهای اجرایی شهرستان و بخش، اعضای شعب اخذ رأی ، نمایندگان فرماندار، بازرسین، کاربران رایانه، نیروهای خدماتی و رانندگان و بطور متمرکز و بر مبنای مصوبه هیأت محترم وزیران پرداخت خواهد شد. جهت اجرای این مهم بخش ویژه ای در سامانه جامع انتخابات پیش بینی شده که فرمانداریها اطلاعات کلیه عوامل اجرایی را در سامانه مذکور ثبت خواهند نمود.
- تخصیص اعتبارات مربوط به انتخابات چگونه خواهد بود؟
براساس تصمیم گیری معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی وزارت کشور می باشد لذا استانداری ها و فرمانداری ها بایستی بخشی از نیازهای خود را از منابع استانی تأمین نمایند. در خصوص آن بخش از اعتبارات که ستاد انتخابات ابلاغ خواهد کرد نیز براساس پارامترها ومعیار های مختلف از جمله تعداد شعب حوزه های انتخابیه و در صدی از هزینه های حوزهای انتخابیه تأمین خواهد شد و در صورت مرتفع شدن موانع مربوط به ضوابط ومقررات ذیحسابی به صورت مستقیم در اختیار فرمانداریها قرار خواهد گرفت.
- حق الزحمه نیروهای انسانی موردنیاز استانداری و فرمانداری ها که از سایر ادارات بصورت طولانی مدت مأمور به خدمت می شود چگونه پرداخت می شود؟
مطابق ماده ۱۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کلیه دستگاههای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها موظفند نیروی انسانی مورد نیاز استانداری و فرمانداری برای اجرای انتخابات را تأمین نمایند. مطابق تبصره ۲ این ماده حقوق ماهانه این قبیل افراد توسط سازمان متبوع تأمین و پرداخت می شود لیکن اضافه کار و پاداش این قبیل نیروها از محل اعتبارات استانی ومنابع فرمانداری و همچنین اعتبارات انتخابات قابل پرداخت خواهد بود.
- نحوه پرداخت حق الزحمه دست اندرکاران انتخابات چگونه می باشد ؟
براساس تصمیم گیری معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت کشور می باشد.
- آیا امکان دارد حق الزحمه تمامی عوامل دست اندرکار انتخابات از جمله ناظرین شورای نگهبان -شعب اخذ رأی- بازرسین- رانندگان به صورت یکسان و توسط وزارت کشور پرداخت گردد؟
حق الزحمه همه عوامل اجرایی و بازرسین انتخابات به صورت یکسان و به روش متمرکز توسط وزارت کشور پرداخت می شود اما حق الزحمه ناظرین توسط شورای نگهبان پرداخت می شود.
رسیدگی صلاحیت داوطلبان
- نظر به اینکه گاهاً ارگان ها و یا ادارات درخواست اخذ تمام سوابق شناسنامه ای، کیفری و امنیتی نامزدهای دوره قبل را دارند آیا جایگاهی قانونی برای اخذ چنین اطلاعات مربوط به نامزدهای قبل، از سوی برخی ارگان ها و یا ادارات وجود دارد؟
خیر؛ بر اساس استعلام شماره ۳۵۲۴/۶۰ مورخ ۲۶/۶/۱۳۶۰مرکز اسناد انقلاب اسلامی از شورای محترم نگهبان و مواد ۴۷ و ۴۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ،مراجع دریافت اطلاعات مربوط به نامزدهای انتخابات و شیوه دریافت این اطلاعات تصریح گردیده است و مرکز اسناد نیز می تواند در پاسخ به مسئولین کنونی تشخیص مصلحت در خصوص نفی یا اثبات هریک از موانع مذکور در ماده ۱۰ قانون انتخابات، بدون شرح و تفصیل پاسخ دهد.
- رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی چگونه می باشد؟
مطابق ماده ۴۸ قانون انتخابات هیأتهای اجرایی صلاحیت داوطلبان را از مراجع چهارگانه استعلام کرده و همچنین بررسیهای محلی مثبت به صلاحیت داوطلبان اظهارنظر می نمایند.
- آیا عدم پاسخ مراجع ۴ گانه در فرصت قانونی باید پاسخ مثبت تلقی شود ؟
بله
- آیا بعد از رسیدگی به صلاحیت داوطلبین در هیأت نظارت استان و اعلام نتیجه رسیدگی به صلاحیت ها داوطلبی که عدم احراز یا رد صلاحیت شده است می تواند به فرمانداری مراجعه و انصراف بدهد یا خیر؟
امکان پذیر نیست.
تبلیغات
- آیا داوطلبین می توانند نسبت به تشکیل ۲ ستاد تبلیغات انتخاباتی در مرکز بخش ، شهر و هریک ازمناطق شهرداری به تفکیک برادران و خواهران در دو نقطه متفاوت اقدام نمایند یا نه؟ با توجه به اینکه در ماده ۶۳ قانون تنها یک محل برای تشکیل ستاد در نظر گرفته شده است.
بله می توانند. با توجه به قسمت اخیر تبصره ۲ ذیل ماده ۵۷ نصب بنر و پارچه در محل ستادهای اصلی نامزدها به تفکیک برادران و خواهران مجاز است.
- با عنایت به اخبار واصله مبنی بر تشکیل گردهمایی به منظور تعیین نامزد مورد نظر گروههای سیاسی و بعضا برگزاری نظرسنجی درون جناحی و درون حزبی به منظور انتخاب و تعیین نامزدهای مورد حمایت گروهها و احزاب سیاسی، آیا این گونه اقدامات مشمول مصادیق تبلیغات زود هنگام انتخابات مجلس شورای اسلامی محسوب می گردد یا خیر، اقدام نمایند.
با توجه به اینکه فعالیت تبلیغات موضوع ماده ۵۶ اصلاحی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقید به هفت وز می باشد (۸ روز است و ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای پایان می یابد) چنانچه داوطلب نمانیدگی قبل از مدت تعیین شده اقدام به فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان کاندیداتوری نماید مجازاتهای مقرر در مورد متخلف قابل اعمال میباشد. لیکن چنین مواردی همچون برگزاری گردهمایی احزاب برای اهداف دیگری همچون تعیین لیست منتخبین و برنامه ریزی چگونگی تبلیغات و.. . مشمول قانون منع تبلیغات نمی باشد.
- آیا یک نامزد می تواند در خواست برگزاری تجمع و مراسم در یک پارک داشته باشد؟ آیا این مورد تابع قانون تجمعات است؟
تجمعات نیاز به مجوز از فرمانداری دارد در هر صورت مراتب می بایست با فرمانداری هماهنگ شود.
- به استناد ماده ۷ قانون شفافیت داوطلبین موظفند حسابی را جهت واریز، برداشت و هرگونه نقل و انتقال وجوه و منابع نقدی مربوط قبه هزینه های انتخاباتی، نزد یکی از بانکهای دارای مجوز از بانک مرکزی تعیین یا افتتاح کنند. با عنایت به اینکه در قانون کلمه تعیین یا افتتاح حساب بکار برده شده است، آیا نامزد می تواند شماره حساب شخص دیگری به غیر از شماره حساب خود را اعلام نماید؟(مثلا شماره حساب نماینده مالی)
همانطور که در صدر ماده ۷ قانون مذکور اعلام گردیده است داوطلبان موظفند حسابی را جهت واریز، برداشت و هرگونه. .. . افتتاح نماید. با توجه به مراتب فوق حساب مذکور می بایست به نام داوطلب افتتاح گردد. و براساس ماده ۸ همین قانون موظند شخصی را به عنوان نماینده مالی تعیین و تا پیش از شروع زمان تبلیغات به فرمانداری مراکز حوزه انتخابیه اعلام نمایند.
- با توجه به تغییرات جدید در بخش تبلیغات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل اجرای قانون شفافیت مالی انتخابات اندازه مجاز آثار تبلیغاتی و تراکت ها و پوسترها چه اندازه ای می باشد؟
با توجه به بند ۹ ماده ۶۵د مکرر با ابعاد بیشتر از ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر
- نظر به اینکه در سطح کشور روستاهای بزرگی با جمعیت چند هزار نفری وجود دارد آیا ماده ۶۳ قانون انتخابات مجلس در خصوص این روستا ها هم نافذاست یا اینکه کاندیداها می توانند در این روستاها ستاد انتخاباتی دایر نمایند؟
همانطور که در ۶۳ قانون در ج گردیده است ستاد های تبلیغات انتخاباتی تنها در مراکز بخش ها، شهرها و شهرستان ها دایر میگرددو لذا در روستاها مطلبی عنوان نگردیده است.
- استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات، شرکت های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکت ها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی(به هرمقدار) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور در انتخابات به چه نحو است؟
ممنوع می باشد.
- فعالیت انتخاباتی کارمندان برای تبلیغ داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی به چه شکل است؟
فعالیت کارمندان برای داوطلبان نمایندگی در ساعات اداری ممنوع می باشد لیکن درساعات غیر اداری و همچنین زمانی که در مرخصی بسر می برند بلامانع است.
- آیا موضوع پرداخت وجه نقد به هیأت های ورزشی جهت انجام تبلیغات زود هنگام انتخاباتی به نفع نامزدهای احتمالی جزء تخلفات انتخاباتی محسوب می گردد؟
فعالیت های تبلیغات انتخاباتی زود هنگام اگر محرز ومسلم باشد، تخلف محسوب می شود و قابل پیگیری است.
- در مواقع سرکشی نمایندگان فعلی به مراکز حوزه انتخابیه آیا فرمانداران و بخشداران مجاز به همراهی آنها هستند؟
در مواردی که موضوع سرکشی مسئله مهم اداری، اجرایی باشد و حضور فرماندار یا بخشدار واقعاً ضرورت داشته باشد، بلامانع است ولیکن در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و شائبه تبلیغاتی بودن اینگونه برنامه ها که معمولاً تبعات سوء و ناگواری در حوزه انتخابیه به همراه دارد پیشنهاد می شود از شرکت اینگونه برنامه ها اجتناب نمایند.
- آیا حضور نامزدهای احتمالی در جلسات ختم و مساجد و حضور در حوزه انتخابیه در حال حاضر ایراد قانونی دارد و چگونه باید با آنان برخورد شود؟
اگر با عنوان کاندیداتوری مجلس تبلیغ نمایند، ایراد قانونی دارد.
اقلیت ها و احزاب
- تعداد نمایندگان اقلیتهای دینی چند نفر می باشد؟
- زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده
- مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده
- مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده
- برای استقرار میز احزاب مجوز صادر می گردد؟
بستگی به شرایط زمانی و نظر مسئولین متغییر است.
- نمایندگان خانه احزاب مجاز هستند بر سر صندوق ها حاضر شوند و یا سهمیه ای از ناظران انتخاباتی به آنها تعلق می گیرد؟
در قانون چنین چیزی پیش بینی نشده است. آنها نمی توانند به عنوان خانه احزاب کارت حضور بر سر صندوق داشته باشند ولی می توانند بعنوان نمایندگان نامزدها این کار را انجام دهند و به این اعتباربرای آنها کارت صادرشود.
- آیا احزاب و جمعیت ها می توانند از عنوان ستاد انتخابات استفاده نمایند؟
عنوان«ستاد انتخابات» فقط برای ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات استان کاربرد دارد. ستادهایی که کاندیداها برای انجام فعالیتهای انتخاباتی خود برمی گزینند «ستاد تبلیغات انتخاباتی» است. لذا در بکارگیری عناوین و اصطلاحات دقت فرمایید.
نظر شما